Challenges and benefits of implementing liberating education in El Salvador
Published 2024-01-01
Keywords
- Autonomy in education,
- Student ethics,
- Sociology of education,
- Students – Economic situation,
- Conscience (psychology)
- Autonomy (psychology) ...More
Copyright (c) 2024 Marlon ElÃas Lobos Rivera; Silvia Guadalupe MartÃnez Reyes; Judith Marlene RodrÃguez Vásquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
With time, education has had a different, trascending vision. It has somehow placed the systematic and critical vision of the dominating ideological reproduction. There hasn´t been a practical approach towards liberating education in El Salvador. Today, traditional education is still being practiced; it is focused on the acquisition of knowledge and the development of competencies oriented towards the needs of the job market. This is why the purpose of this essay is to discuss the challenges and benefits of implementing a liberating education within the Salvadorean educational context. Upon analyzing the theoretical models, positions and arguments of liberating education, it has been concluded that in order for liberating education to be implemented, there must be a greater commitment from the state as well as in all educational systems, both private and public, and at all levels. It shall be taken into consideration that the goal of liberating education is conducting praxis, reflecting, and acting within a context that allows for meaningful changes.
Key words: Autonomy in education, Student ethics, Sociology of education, Students – economic situation, Conscience (psychology), Autonomy (psychology)Â
References
- Apple, M. W. (2015). Conocimiento, poder y educación: Sobre ser un académico/activista. Entramados: Educación y Sociedad, (2), 29-39. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1382/1379
- Arias, S. (2019). La educación superior salvadoreña: ¿Un mecanismo de liberación o emancipación del individuo? Revista Diálogo Interdisciplinario sobre Educación, 1(1), 86-100. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/redised/article/view/1509
- Ascencio Velásquez, M. (2015). Una educación transformadora para El Salvador: Propuesta y obstáculos para alcanzarla. Revista Comunicación, 24(2), 31-46. https://www.scielo.sa.cr/pdf/com/v24n2/1659-3820-com-24-02-00031.pdf
- Banco Mundial (2024). Gasto público en educación, total (% del PIB) - El Salvador. https://datos.bancomundial.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GD.ZS?locations=SV
- Bernstein, B. (1962). Social class, linguistic codes and grammatical elements. Language and Speech, 5(4), 221-240.
- Bernstein, B. (1993). La estructura del discurso pedagógico.
- Morata.Berrocal Hernández, A. A. y Aravena Domich, M. A. (2021). Herramientas digitales como recurso de interacción comunicativa en escuelas de Colombia. Ciencia Latina Revista CientÃfica Multidisciplinar, 5(5), 7302-7320.
- Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas: Sobre la teorÃa de la acción.
- Anagrama. Bourdieu, P. (2000). La distinción: Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.
- Cabrera GarcÃa, F. I., Sandoval Rivera, J. C. y Mendoza Zuany, R. G. (2022). Hacia la erradicación de violencia machista en la escuela: Una experiencia de aprendizaje situado ecofeminista en un contexto indÃgena de Veracruz, México. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13, 637-637. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/ie_rie_rediech/article/view/1637
- Freire, P. (2009). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.Giroux, H. (1986). TeorÃas de la reproducción y la resistencia en la nueva sociologÃa de la educación: Un análisis crÃtico. Revista Colombiana de Educación, (17), 1-17.
- Pereira, F. (2022). Hacia una educación liberadora desde los entornos virtuales. Revista La Universidad, (1), 89-96. https://bit.ly/3RHGYxR
- Romero-Ramos, Y. V. (2020). La pedagogÃa liberadora apoyada en las tecnologÃas de información y comunicación en la educación universitaria. Revista CientÃfica Dominio de las Ciencias, 6(1), 187-201. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7539773.pdf
- United Nations Development Programme (2022). Human development report 2021/2022: Uncertain times, unsettled lives shaping our future in a transforming world. United Nations Development Programme. https://bit.ly/3ZCJN5W
- Valverde Brenes, F. (2011). PedagogÃa de la liberación de la educación opresora a la educación liberadora: Un vistazo a la educación en el siglo XXI desde Paulo Freire. Pensamiento Actual, 11(16-17), 117-131.
- Vásquez, L. y Sargiotto, V. (2017). Educación, democracia y cambio social: Aportes de John Dewey y Paulo Freire. Cuadernos del ICIC, (2), 50-65.
- ZaldÃvar, J. I. (2013). Paulo Freire y John Holt: De la educación liberadora a la libertad más allá de la educación. Educació i Història: Revista D’història de L’educació, (21), 13-35.