No. 77 (2024): enero - junio
Artículos

Challenges and benefits of implementing liberating education in El Salvador

Marlon Elías Lobos Rivera
Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador
Bio
Silvia Guadalupe Martínez Reyes
Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador
Bio
Judith Marlene Rodríguez Vásquez
Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador
Bio

Published 2024-01-01

Keywords

  • Autonomy in education,
  • Student ethics,
  • Sociology of education,
  • Students – Economic situation,
  • Conscience (psychology),
  • Autonomy (psychology)
  • ...More
    Less

How to Cite

Lobos Rivera, M. E., Martínez Reyes, S. G., & Rodríguez Vásquez, J. M. (2024). Challenges and benefits of implementing liberating education in El Salvador. Entorno, 77, 42-50. https://revistas.utec.edu.sv/index.php/entorno/article/view/1026

Abstract

With time, education has had a different, trascending vision. It has somehow placed the systematic and critical vision of the dominating ideological reproduction. There hasn´t been a practical approach towards liberating education in El Salvador. Today, traditional education is still being practiced; it is focused on the acquisition of knowledge and the development of competencies oriented towards the needs of the job market. This is why the purpose of this essay is to discuss the challenges and benefits of implementing a liberating education within the Salvadorean educational context. Upon analyzing the theoretical models, positions and arguments of liberating education, it has been concluded that in order for liberating education to be implemented, there must be a greater commitment from the state as well as in all educational systems, both private and public, and at all levels. It shall be taken into consideration that the goal of liberating education is conducting praxis, reflecting, and acting within a context that allows for meaningful changes.

Key words: Autonomy in education, Student ethics, Sociology of education, Students – economic situation, Conscience (psychology), Autonomy (psychology) 

URI: http://hdl.handle.net/11298/1316

DOI: https://doi.org/10.5377/entorno.v1i76.17227

References

  1. Apple, M. W. (2015). Conocimiento, poder y educación: Sobre ser un académico/activista. Entramados: Educación y Sociedad, (2), 29-39. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1382/1379
  2. Arias, S. (2019). La educación superior salvadoreña: ¿Un mecanismo de liberación o emancipación del individuo? Revista Diálogo Interdisciplinario sobre Educación, 1(1), 86-100. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/redised/article/view/1509
  3. Ascencio Velásquez, M. (2015). Una educación transformadora para El Salvador: Propuesta y obstáculos para alcanzarla. Revista Comunicación, 24(2), 31-46. https://www.scielo.sa.cr/pdf/com/v24n2/1659-3820-com-24-02-00031.pdf
  4. Banco Mundial (2024). Gasto público en educación, total (% del PIB) - El Salvador. https://datos.bancomundial.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GD.ZS?locations=SV
  5. Bernstein, B. (1962). Social class, linguistic codes and grammatical elements. Language and Speech, 5(4), 221-240.
  6. Bernstein, B. (1993). La estructura del discurso pedagógico.
  7. Morata.Berrocal Hernández, A. A. y Aravena Domich, M. A. (2021). Herramientas digitales como recurso de interacción comunicativa en escuelas de Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 7302-7320.
  8. Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas: Sobre la teoría de la acción.
  9. Anagrama. Bourdieu, P. (2000). La distinción: Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.
  10. Cabrera García, F. I., Sandoval Rivera, J. C. y Mendoza Zuany, R. G. (2022). Hacia la erradicación de violencia machista en la escuela: Una experiencia de aprendizaje situado ecofeminista en un contexto indígena de Veracruz, México. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13, 637-637. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/ie_rie_rediech/article/view/1637
  11. Freire, P. (2009). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.Giroux, H. (1986). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: Un análisis crítico. Revista Colombiana de Educación, (17), 1-17.
  12. Pereira, F. (2022). Hacia una educación liberadora desde los entornos virtuales. Revista La Universidad, (1), 89-96. https://bit.ly/3RHGYxR
  13. Romero-Ramos, Y. V. (2020). La pedagogía liberadora apoyada en las tecnologías de información y comunicación en la educación universitaria. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 6(1), 187-201. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7539773.pdf
  14. United Nations Development Programme (2022). Human development report 2021/2022: Uncertain times, unsettled lives shaping our future in a transforming world. United Nations Development Programme. https://bit.ly/3ZCJN5W
  15. Valverde Brenes, F. (2011). Pedagogía de la liberación de la educación opresora a la educación liberadora: Un vistazo a la educación en el siglo XXI desde Paulo Freire. Pensamiento Actual, 11(16-17), 117-131.
  16. Vásquez, L. y Sargiotto, V. (2017). Educación, democracia y cambio social: Aportes de John Dewey y Paulo Freire. Cuadernos del ICIC, (2), 50-65.
  17. Zaldívar, J. I. (2013). Paulo Freire y John Holt: De la educación liberadora a la libertad más allá de la educación. Educació i Història: Revista D’història de L’educació, (21), 13-35.