Psychometric analysis of the unidimensional student Burnout scale in the salvadoran university educational context
Published 2024-01-01
Keywords
- Psychometry,
- Psychodiagnosis,
- Performance anxiety,
- University students – Psychological test,
- Low academic performance
- University students – El Salvador – Economic conditions ...More
Copyright (c) 2024 Marlon Elías Lobos Rivera; Edgardo René Chacón Andrade; Angélica Nohemy Flores Monterrosa; Tania Flor Durán Hernández; Jennyfer Carolina Tejada Rodríguez; Natalie Gómez Gómez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
Student burnout is a phenomenon that is rarely addressed in El Salvador, mainly because there are no valid and reliable tools to measure this construct. Therefore, the purpose of the study is to verify the psychometric properties of the Unidimensional Student Burnout Scale in the educational context of Salvadoran universities. The study is instrumental with a cross-sectional design. Snowball sampling generated a sample of 278 university students. There was mostly female participation (61,9 %). The average age was 25 years. The data collection technique used was the digital survey. The results obtained through construct validity show that the instrument has a two-dimensional structure in the Salvadoran university context. Furthermore, the findings indicate that the scale has adequate criterion validity and reliability. It is concluded that the Unidimensional Student Burnout Scale has sufficient evidence of validity and reliability for implementation in Salvadoran university contexts.
Key words: Psychometry, Psychodiagnosis, Performance anxiety, University students – psychological test, Low academic performance, University students – El Salvador economic conditions
References
- Álvarez-Pérez, P. R. y López-Aguilar, D. (2021). El burnout académico y la intención de abandono de los estudios universitarios en tiempos de COVID-19. Revista Mexicana de Investigación Eucativa, 26(90), 663-689. https://portalciencia.ull.es/documentos/6157dfc4f5325777a8b7ab4b
- Akaike, H. (December, 1974). A new look at the statistical model identification. IEEE Transactions on Automatic Control, 19(6), 716-723. https://doi.org/10.1109/TAC.1974.1100705
- Ato, M., López-García, J. J. y Benavente, A. (septiembre, 2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
- Barraza Macías, A. (Julio, 2009). Estrés académico y burnout estudiantil. Análisis de su relación en alumnos de licenciatura. Psicogente, 12(22), 272-283. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1163
- Barraza Macías, A. (Julio-diciembre, 2011). Validación psicométrica de la escala unidimensional del burnout estudiantil. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 13(2), 51-74. https://www.redalyc.org/pdf/802/80220774004.pdf
- Bentler, P. M. y Bonnet, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.3.588
- Betoret, F. D. (enero, 2009). Self-efficacy, school resources, job stressors and burnout among Spanish primary and secondary school teachers: a structural equation approach. Educational Psychology, 29(1), 45-68. https://doi.org/10.1080/01443410802459234
- Bresó Esteve, E. (2008). Well-being and performance in academic settings. The predicting role of self-efficacy [Tesis de doctorado, Universitat Jaume I]. http://hdl.handle.net/10803/10524
- Caballero Domínguez, C. C., Hederich, C. y Palacio Sañudo, J. E. (2010). El burnout académico: Eelimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80515880012
- Correa-López, L. E., Loayza-Castro, J. A., Vargas, M., Huamán, M. O., Roldán-Arbieto, L. y Pérez, M. (enero, 2019). Adaptación y validación de un cuestionario para medir burnout académico en estudiantes de medicina de la Universidad Ricardo Palma. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 19(1), 64-73. https://inicib.urp.edu.pe/rfmh/vol19/iss1/9/
- Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4ª ed.). Sage Publications.
- Estrada Araoz, E. G., Gallegos Ramos, N. A. y Mamani Uchasara, H. J. (enero, 2021). Burnout académico en estudiantes universitarios peruanos. Apuntes Universitarios, 11(2), 48-62. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.631
- Estrada López, H. H., De la Cruz Almanza, S. A., Bahamón, M. J., Pérez Maldonado. J. y Cáceres Martelo, A. M. (2018). Burnout académico y su relación con el bienestar psicológico en estudiantes universitarios. Revista Espacios, 39(15), 1-17. https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p07.pdf
- Fernández-Castillo, A., Fernández-Prados, M. J. y Roldán-Molina, N. (mayo, 2022). Estructura factorial y consistencia interna de la escala de Burnout estudiantil en población juvenil española. Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica, 4(65), 35-45. https://doi.org/10.21865/RIDEP65.4.03
- Ferrel B., L. F., Ferrel O., F. R. y Bracho P, K. J. (diciembre, 2018). Impacto del síndrome de Burnout en el bajo rendimiento y la salud mental en estudiantes universitarios. Conocimiento Investigación y Educación, 2(6), 45-53. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cie/article/view/1762
- Free Software Foundation (2023). GNU PSPP versión 1.6.2. https://www.gnu.org/software/pspp/
- Guzmán Osorio, M., Parrello, S. y Prado Romero, C. (enero, 2020). Burnout académico en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 2(1), 27-37. https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/86
- Hu, L. T. y Bentler, M. P. (noviembre, 2009). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria. versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10705519909540118
- Junta de Vigilancia de la Profesión en Psicología (2021). Código de ética de la profesión en psicología. Consejo Superior de la Salud Pública. https://cssp.gob.sv/wp-content/uploads/2017/05/C%C3%93DIGO-DE-%C3%89TICA-ACTUALIZADO.pdf
- Kaggwa, M. M., Kajjimu, J., Sserunkuma, J., Najjuka, S. M., Atim, L. M., Olum, R., Tagg, A. y Bongomin, F. (August, 2021). Prevalence of burnout among university students in low- and middle-income countries: A systematic review and meta-analysis. Plos one, 16(8), 1-21. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0256402
- Lobos Rivera, M. E., Chacón Andrade, E. R., Gómez Gómez, N., Flores Monterrosa, A. N., Tejada Rodríguez, J. y Pérez, M. A. (2024). Validez y confiabilidad del cuestionario de Burnout académico en una muestra de estudiantes universitarios salvadoreños. Veritas y Research (en revisión).
- Maslach, C. y Jackson, S. E. (1986). Maslach Burnout inventory. Palo Alto.
- McDonald, R. P. (2014). Test theory: A unified treatment. Routledge.
- Neuman, W. L. (2019). Social research methods: oualitative and quantitative approaches (8a ed.). Pearson Education.
- Nunnally, J. C. y Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3a ed.). McGraw-Hill.Oliden, P. E. (2003). Sobre la validez de los tests. Psicothema, 15(2), 315-321. https://www.redalyc.org/pdf/727/72715225.pdf
- Revelle, W. (mayo, 2023). Procedures for psychological, psychometric, and personality research. Pakage psych. https://personality-project.org/r/psych-manual.pdf
- Rodríguez-Villalobos, J. M., Benavides, E. V., Ornelas, M. y Jurado, P. J. (octubre, 2019). El burnout académico percibido en universitarios; Comparaciones por género. Formación universitaria, 12(5), 23-30. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000500023
- Rosseel, Y., Jorgensen, T. D., Rockwood, N., Oberski, D., Byrnes, J., Vanbrabant, L., Savalei, V., Merkle, ED., Hallquist, M., Rhemtulla, M., Katsikatsou, M., Barendse, M., Scharf, F. y Du, H. (Julio, 2023). Latent variable analysis. Pakage lavaan. https://cran.r-project.org/web/packages/lavaan/lavaan.pdf
- Salkind, N. J. y Frey, B. B. (2022). Statistics for people who (think they) hate statistics (7a ed.). Sage Publications.
- Schaufeli, W. B., Martínez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M. y Bakker, A. B. (September, 2002). Burnout and engagement in university students. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464–481. https://doi.org/10.1177/0022022102033005003
- Sociedad para el Estudio Psicológico de las Cuestiones Sociales (2023). Staff Burn-out. Journal of Social Issues, 30(1). 159-165. https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
- Tanaka, J. S. (1993). Multifaceted conceptions of fit in structural equation models. Journal of Experimental Social Psychology, 29, 293-318.
- The R Foundation (2020). The r project for statistical computing. The R Foundation. https://www.R-project.org/
- Tuesta Panduro, J. A. (diciembre, 2020). Comparación del burnout académico entre estudiantes de dos universidades en la región Huánuco, Perú. Revista hacedor. 4(2), 37–43. https://doi.org/10.26495/rch.v4i2.1488