The Success of Child Development from the Practice of Prenatal Education
Published 2022-12-20
Keywords
- Prenatal care,
- Child development,
- Pregnancy - Care and hygiene,
- Pregnancy - medical care
Copyright (c) 2022 Entorno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The academic nature of this article shows the relevance of prenatal education as a precursor to health and the development of skills in early childhood. During this period, the window of opportunity to be more exact, significant learning is defined that modifies the structures of the nervous system, providing skills and abilities in all areas of a child’s development. In this sense, prenatal education is a tool that facilitates actions on a variety of comprehensive care issues. Therefore, it is correct to say that education during the prenatal period ensures the development of skills through stimulation and health promotion activities. Interventions must be comprehensive, addressing maternal and child needs to promote the maximum development of the baby during pregnancy and after birth. The Pan American Health Organization mentions how the positive influence during pregnancy transcends into the neurological development which evidences genetic and epigenetic processes on the socio-emotional skills, early learning, health and development of the baby in the womb.
References
- Alvarado Calderón, K. (enero-junio, 2005). Concepciones acerca de la maternidad en la educación formal y no formal. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1). https://www.redalyc.org/pdf/447/44750109.pdf
- Baker-Henningham, H. y López Boo, F. (2013). Intervenciones de estimulación infantil temprana en los paÃses en vÃas de desarrollo : Lo que funciona, por qué y para quién. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/ spanish/viewer/Intervenciones-de-estimulaci%C3%B3n-infantil-temprana-en-los-pa% C3%ADses-en-v%C3%ADas-de-desarrollo-Lo-que-funciona-por-qu%C3%A9-y-para -qui%C3%A9n.pdf
- Beltrán González, B. M., León Leal, L. J., Sotolongo Ramos, M., Aparicio Manresa, L. R., Abreu Valdés, M. y Pérez Hernández, M. (abril-junio, 2020). Promotores en salud materno-infantil para desarrollar el Programa de Puericultura Prenatal y Posnatal Participativa. Edumecentro, 12(2), 128-145. https://www.medigraphic.com/pdfs/edu mecentro/ed-2020/ed202j.pdf
- Betanzos-Lara, N. A. y Villaseñor-Palma, K. M. (octubre-diciembre, 2019). Programas de atención y educación de la primera infancia en exclusión de América Latina. Revista de Educación y Desarrollo, (51), 67-75. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo /anteriores/51/51_Betanzos.pdf
- Bodero Cáceres, C. N. (enero-junio, 2017). La neurociencia en la primera infancia. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 7(1), 6-10. https://doi.org/10.18259/acs.2017002
- Campos, A. L. (2010). Primera infancia : Una mirada la neuroeducación. Organización de los Estados Americanos. http://www.iin.oea.org/pdf-iin/rh/primera-infancia-esp.pdf
- Castaño Molina, M. de los A., Carmona González, I., Pomeda Paños, S., Ruiz González, B. y Molina Alarcón, M. (junio, 2007). Importancia de la estimulación intrauterina en las charlas de atención primaria. Revista ClÃnica de Medicina de Familia, 2(1), 15-19. https://www.redalyc.org/pdf/1696/169617650004.pdf
- Dirección General de Educación Básica Regular. (2016). Programa curricular de educación inicial. Ministerio de Educación. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_ accion_files/siteal_peru_0157.pdf
- Dirección General de Educación Básica Regular. (2016). Programa curricular de educación inicial. Ministerio de Educación. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_ accion_files/siteal_peru_0157.pdf
- Elvir, A. P. y Asensio, C. L. (2006). La atención y educación de la primera infancia en Centroamérica: DesafÃos y perspectivas. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/ 48223/pf0000147488_spa
- Grantham-McGregor, S., Cheung, Y. B., Cueto, S., Glewwe, P., Richter, L., Strupp, B. y Grupo Directivo Internacional de Desarrollo Infantil. (enero, 2007). Potencial de desarrollo en los primeros 5 años para niños en paÃses en desarrollo. The Lancet, 369(9555), 60-70. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(07)60032-4
- Guijarro Villar, C., MartÃnez-Lorca, M., González González, J., Zabala-Baños, M. C. y MartÃnez-Lorca, A. (2016). Conocimiento de la estimulación prenatal en los programas de educación maternal en Atención Primaria por parte de las mujeres gestantes. Revista ClÃnica de Medicina de Familia, 9(2), 83-90. https://scielo.isciii.es/pdf/albacete/v9n2/ original2.pdf
- Herrán Gascón, A. de la, Hurtado Fernández, M. y GarcÃa Sempere, P. (Coords.). (2018). Educación prenatal y pedagogÃa prenatal : Nuevas perspectivas para la investigación, la enseñanza y la formación. Redipe. https://redipe.org/pdf/Libro-educacion-prenatal-y-pedagogia-prenatal.pdf
- Irwin, L. G., Siddiqi, A. y Hertzman, C. (2007). Desarrollo de la primera Infancia: Un potente ecualizador. https://www.almendron.com/tribuna/wp-content/uploads/2020/12/early-child-dev-ecdkn-es.pdf
- MartÃnez Galiano, J. M. y Delgado RodrÃguez, M. (2013). Determinantes asociados a la participación de mujeres primÃparas en el programa de educación prenatal. Gaceta Sanitaria, 27(5), 447-449. https://scielo.isciii.es/pdf/gs/v27n5/original_breve1.pdf
- Ministerio de Educación, Ciencia y TecnologÃa. (2013). Fundamentos curriculares de la primera infancia: Programas de educación y desarrollo. Nivel de educación parvularia. https://www.mined.gob.sv/wp-content/uploads/download-manager-files/ parvularia_final_ii.pdf
- Organización Panamericana de la Salud. (2017). Apoyando el desarrollo en la primera infancia: De la ciencia a la aplicación a gran escala. Organización Panamericana de la Salud. https://www.unicef.org/guatemala/media/151/file/Apoyando%20el%20desarrollo%20de%20la%20primera%20infancia.pdf
- Organización Panamericana de la Salud (2021). El cuidado cariñoso y sensible para el desarrollo en la primera infancia: Marco para ayudar a los niños y niñas a sobrevivir y prosperar a fin de transformar la salud y el potencial humano. https://doi.org/10.37774/9789275324592
- Pantoja Ludueña, M. (2015). Los primeros 1000 dÃas de la vida. Revista de la Sociedad Boliviana de PediatrÃa, 54(2), 60-61. http://www.scielo.org.bo/pdf/rbp/v54n2/v54n2_ a01.pdf
- Paz Pascual, C., Artieta Pinedo, I. Grandes, G., Espinosa Cifuentes, M., Gaminde Inda, I. y Payo Gordon, J. (diciembre, 2016). Necesidades percibidas por las mujeres respecto a su maternidad: Estudio cualitativo para el rediseño de la educación maternal. Atención Primaria, 48(10), 657-664. http://dx.doi.org/10.1016/j.aprim.2015.12.004
- Pérez Rosiles, L. y Márquez Barradas, M. L. (2004). La atención a la salud durante el embarazo y el parto: Una propuesta desde la psicologÃa de la salud. Avances en PsicologÃa Latinoamericana, 22(1), 61-75. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/ view/1459
- Rebello Britto, P. (2017). La primera infancia importa para cada niño. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://www.unicef.org/peru/sites/unicef.org.peru/files/2019-01/La_primera_infancia_importa_para_cada_nino_UNICEF.pdf