No. 74 (2022): Julio - diciembre
Artículos

Standardized competencies evaluation in El Salvador: Legacy of the PAES model and perspectives of the AVANZO test

Saúl Campos Morán
Universidad Tecnológica de El Salvador, El salvador
Paola María Navarrete Gálvez
Universidad Tecnológica de El Salvador, El salvador

Published 2022-12-20

Keywords

  • School ability test,
  • Educational measurements and tests,
  • Quality in education,
  • Study methods,
  • Academic aptitude test - Evaluation

How to Cite

Campos Morán, S., Navarrete Gálvez, P. M., & Campos Solórzano, M. R. (2022). Standardized competencies evaluation in El Salvador: Legacy of the PAES model and perspectives of the AVANZO test. Entorno, 74, 50-59. https://revistas.utec.edu.sv/index.php/entorno/article/view/986

Abstract

This study focused on identifying the achievement indicators of both the Test of Aptitude and Learning (PAES, given its Spanish acronym), in force from 1997 to 2019, and the AVANZO test, which took place in 2020. The main purpose of the PAES test was to measure the academic performance of high school students in their senior year with the purpose of evaluating the educational system. AVANZO, on the other hand, aims to be a test for assessing knowledge based on the student’s experience. Both tests measure the four basic subjects, being PAES the one which evaluates more specifc types of competencies. However, the latter includes a socioemotional measurement, and a scale that allows a weighting that generates positive reinforcement in the participants. It will be necessary to have more public information accessible in relation to AVANZO in order to make more specifc comparisons.

DOI: https://doi.org/10.5377/entorno.v1i74.15666

URI: http://hdl.handle.net/11298/1274

References

  1. Benavidez Ormaza, V. (2010). Las evaluaciones de logros educativos y su relación con la calidad de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, (53), 83-96. https://doi.org/10.35362/rie530558
  2. Burgos, A. (2023). Disección de la Paes: El examen que reprobamos año tras año. ElFaro.net. https://elfaro.net/es/201901/el_salvador/22864/Disecci%C3%B3n-de-la-Paes-el-examen-que-reprobamos-a%C3%B1o-tras-a%C3%B1o.htm
  3. Campos Morán, S. E. y Navarrete Gálvez, P. M. (2014a). Condiciones socioeconómicas y académicas de preparación para la PAES en estudiantes de educación media. Universidad Tecnológica de El Salvador.
  4. Campos Morán, S. y Navarrete Gálvez, P. M. (2014b). Condiciones socioeconómicas y académicas de preparación para la Paes de los estudiantes de educación media: Caso San Salvador y La Libertad. Entorno, (74), 37-47. https://biblioteca2.utec.edu.sv/entorno/index.php/entorno/article/view/4/8
  5. Campos Morán, S. y Orantes, B. R. (2012). Factores que influyen en los estudiantes y que contribuyeron a determinar los resultados de la PAES 2001. Universidad Tecnológica de El Salvador. http://repositorio.utec.edu.sv:8080/xmlui/bitstream/handle/11298/103/Coleccion%20Investigaciones%20No.%2012.pdf?sequence=5&isAllowed=y
  6. Ferrer, G. (2006a). Educational assessment systems in Latin America: Current practice and future challenges. Partnership for Educational Revitalization in the Americas.
  7. Ferrer, G. (2006b). Sistemas de evaluación de aprendizajes en América Latina: Balance y desafíos. Programa para la Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe. https://repositorio.grade.org.pe/bitstream/handle/20.500.12820/381/ferrer_guillermo_sistemas_de_evaluaci_Libro.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  8. Gobierno de El Salvador. (23 de septiembre del 2020). Prueba Avanzo contabiliza 57 mil estudiantes de último año de bachillerato preinscritos. Presidencia.gob. https://www.presidencia.gob.sv/prueba-avanzo-contabiliza-57-mil-estudiantes-de-ultimo-ano-de-bachillerato-preinscritos/
  9. Hananía de Varela, C. E. y Cardona, R. (2019). Documento informativo para directores, docentes y estudiantes de educación media. Prueba de Aprendizaje y Aptitudes para Egresados de Educación Media. PAES 2019. Ministerio de Educación de El Salvador, Ciencia y Tecnología. https://www.mined.gob.sv/paes/DOCUMENTO%20INFORMATIVO%20PAES%202019.pdf
  10. McLauchlan de Arregui, P. (2001). Sistema de determinación y evaluación de metas de logros de aprendizaje escolar como instrumentos para mejorar la calidad, la equidad y la responsabilización en los procesos educativos en América Latina. Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura.
  11. Ministerio de Educación de El Salvador. (1997). Fundamentos de la Prueba Nacional de Aptitudes y Aprendizaje: Documento informativo. Ministerio de Educación de El Salvador.
  12. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. (2022). AVANZO capacidades y competencias: Folleto informativo 2022. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. https://www.mined.gob.sv/avanzo/2022/Folleto%20informativo%20AVANZO%202022.pdf
  13. Morán, C. (2008). Currículo al servicio del aprendizaje: Aprendizaje por competencias. (2ª ed.). Ministerio de Educación de El Salvador. https://www.mined.gob.sv/wp-content/uploads/download-manager-files/curriculo_al_servicio_del_aprendizaje_0_F.pdf
  14. Perassi, Z. (2008). La evaluación en educación: Un campo de controversias. Laboratorio de Alternativas Educativas. http://lae.unsl.edu.ar/Ediciones/Libros_Electronicos/Libro_La_Eval_En_Educacion.pdf
  15. Pineda, J. M., Cardona Alvarenga, R. y Acosta Gonzales, G. A. (2022). Documento informativo de documentos a aplicar: AVANZO Créditos y competencias. Prueba para estudiantes de Segundo año de bachillerato. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. https://www.mined.gob.sv/avanzo/2022/VF%20Documento%20informativo%20de%20instrumentos%20COGNITIVOS%20AVANZO%202022.pdf
  16. Popham, W. J. (2016). ¿Por qué las pruebas estandarizadas no miden la calidad?. Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y El Caribe. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2016/07/1999-Porque-las-pruebas-estandarizadas-no-miden-la-calidad-educativa-Popham.pdf
  17. PruebaT-Fundación Carlos Slim. (2021). ¿Qué son las pruebas o exámenes estandarizados?. https://pruebat.org/Inicio/ConSesion/Breves/verBreve/619-que-son-las-pruebas-o-examenes-estandarizados#:~:text=Las%20pruebas%20o%20ex%C3%A1menes%20estandarizados%20son%20instrumentos%20de%20evaluaci%C3%B3n%20que,o%20progresos%20en%20el%20nivel