No. 74 (2022): Julio - diciembre
Artículos

Work status of undergraduate students from Universidad Tecnológica de El Salvador

Paola María Navarrete Gálvez
Universidad Tecnológica de El Salvador, El salvador

Published 2022-12-20

Keywords

  • Student employment,
  • Employment opportunities,
  • Universidad Tecnológica de El Salvador – Estudiantes,
  • Employment - El Salvador,
  • Working market,
  • Unemployment
  • ...More
    Less

How to Cite

Navarrete Gálvez, P. M. (2022). Work status of undergraduate students from Universidad Tecnológica de El Salvador. Entorno, 74, 23-32. https://revistas.utec.edu.sv/index.php/entorno/article/view/980

Abstract

The objective of this study was to characterize the employment status of undergraduate students in order to determine if they are currently working, if they have gained work experience through work practices, or if they are interested in starting a venture or business. Quantitative and descriptive data was collected via online surveys. 568 undergraduate students with a completed study plan in 2021 comprised the total population sample, with a margin of error of 4% and a confidence level of 97%, all from Universidad Tecnológica de El Salvador. Results showed that most of the undergrads are working, despite the fact that they had not yet graduated from the institution; for many this was not their first job. Most of those not currently working were actively looking for a job. This group also showed an interest in starting a venture or business, but they have not taken actions to implement it. Furthermore, not all of them had the opportunity to carry out work practices in their professional career.

DOI: https://doi.org/10.5377/entorno.v1i73.15663

URI: http://hdl.handle.net/11298/1272

References

  1. Aldana de Becerra, G. M., Morales González, F. A., Aldana Reyes, J. E., Sabogal Camargo, F. J., y Ospina Alfonso, Á. R. (septiembre-diciembre, 2008). Seguimiento a egresados. Su importancia para las instituciones de educación superior. Teoría y Praxis Investigativa, 3(2), 61-65.
  2. Dirección de Vinculación con el Graduado Universitario SAA-UNLP. (2012). Trayectoria laboral y competencias profesionales de los jóvenes egresados de la U.N.L.P. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/37822
  3. Hernández Pérez, J. F. (2010). Factores que inciden en la inserción laboral de los graduados de la carrera de Administración de Empresas del CUR-Matagalpa, cohorte 2003-2007, en el área urbana del municipio de Matagalpa [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua.
  4. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. (2021). Resultados de la Información estadística de instituciones de educación superior 2019. Dirección Nacional de Educación Superior. https://www.mined.gob.sv/educacion-superior/?wpdmc=informacion-estadistica-de-educacion-superior
  5. Morales, F., Aldana, J., Sabogal, F. y Ospina, R. (noviembre, 2008). Generando orgullo areandino. Boletín proyección social & egresados. Fascículo 2.
  6. Navarrete Gálvez, P. M. y Osegueda, R. M. (2016). Posicionamiento en el ámbito laboral y caracterización de graduados universitarios de la Universidad Tecnológica de El Salvador. Tecnoimpresos.
  7. Pontificia Universidad Javeriana. (2012). Estudio de seguimiento a recién egresados de programas académicos de pregrado de la Sede Central, 2012. https://www.javeriana.edu.co/documents/15838/273636/SPEGRE2012V1.pdf/7ef592cf-da1d-4394-a134-b8a7ce8c3338
  8. Red GRADUA2 y Asociación Columbus. (2006). Manual de instrumentos y recomendaciones sobre el seguimiento de egresados. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. https://ole.mineducacion.gov.co/portal/Contenidos/Manual/380220:Manual-de-instrumentos-y-recomendaciones-sobre-el-seguimiento-de-egresados