The challenges of university internationalization for Latin America in the framework of South-South cooperation
Published 2019-12-30
Keywords
- Higher education – Latin America,
- College cooperation – Latin America,
- Educational international cooperation – Latin America
Copyright (c) 2019 Entorno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The approach to the topic of college internationalization requires of a comprehensive vision that allows for the convergence of the substantial functions of the higher education institutions, such as research, teaching, and extension. The theoretical premise that arises is the referent of analysis based on the knowledge and experience of national, regional and international processes. Its reflection are evidence of the need for an integration plan to articulate the heterogeneity of the higher education institutions and countries, as to build and foster a closer and more effective South-South cooperation relationship that allows for an advance in the regional internationalization processes that would permit a greater independence and identity.
Keywords: Higher education – Latin America, College cooperation – Latin America, Educational international cooperation – Latin America.
DOI: https://doi.org/10.5377/entorno.v0i68.8448
URI: http://hdl.handle.net/11298/1128
References
- Dandrea, F. (2016). Internacionalización, polÃtica lingüÃstica y gestión de redes. Integración y Conocimiento, (4), 169-182.
- De Mendonça Silva, V. L. (2015). Universidad e internacionalización de la ciencia y tecnologÃa en Brasil: Las facetas del programa Ciencia sin Fronteras. En J. M. J. Araya (Comp.), Aportes para los estudios sobre internacionalización de la educación superior en América del Sur (pp. 112-135). Tandil, Argentina: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
- Kern, A. (2014). La agenda cientÃfica y tecnológica en los regionalismos de América Latina [versión de Adobe Acrobat Reader]. Recuperado de http://web.isanet.org/Web/Conferences/FLACSO-ISA%20BuenosAires%202014/Archive/9705df48-1e10-4e32-95fe-f46fc48f5992.pdf
- Ley de Educación Superior, Decreto Legislativo No. 468, Diario Oficial No. 216, Tomo No. 365 (2004).
- Mérega, J. L. (2014). Propuesta de indicadores para la evaluación de la internacionalización universitaria elaborada en la Red de Cooperación Internacional de Universidad Nacional (RedCIUN). En G. Tangelson (Comp.), Desde el sur: Miradas sobre la internacionalización (pp. 107-113). Buenos Aires, Argentina: Ediciones de la UNLa.
- Oregioni, M. S. y López, M. P. (2011). Dimensiones internacionales de la universidad. El caso de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires.
- Oregioni, M. S. y Piñero, F. J. (2015). Redes de producción y difusión de conocimiento: Un instrumento para orientar la internacionalización de la Universidad Argentina hacia Latinoamérica. En J. M. J. Araya (Comp.), Aportes para los estudios sobre internacionalización de la educación superior en América del Sur (pp. 53-78). Tandil, Argentina: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
- Perrotta, D. (s. f.). La internacionalización de la universidad en la agenda regional: Del MERCOSUR a la alianza del pacÃfico. UBA-CONICET/CLACSO. Material de clase.
- RodrÃguez Gómez, R. (enero, 2004). Migración de estudiantes. Un aspecto de la internacionalización de la educación superior. Campus Milenio, (66).
- Sebastián Audina, J. (octubre-diciembre, 2011). Dimensiones y métrica de la internacionalización de las universidades. Universidades, LXI(51), 3-16.
- Sebastián, J. (2004). Cooperación e internacionalización de las universidades. Buenos Aires, Argentina: Biblos.
- Velho, L. (agosto, 2000). Redes regionales de cooperación en CyT y el MERCOSUR. Redes, 7(15), 112-130.