Published 2024-07-01
Keywords
- Teaching models,
- Teaching systems,
- Economic development-Social aspects,
- Educational objectives,
- Higher education
- Human development ...More
Copyright (c) 2024 Marlon Elías Lobos Rivera; Marvin Josué Flamenco Cortez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
Education and work are two constructs that are related to each other since they allow good economic development of both the individual and society. The purpose of this paper is to analyze the role of the university in the current context and to highlight its tendency in training for the labor market to the detriment of training for human development. Elements such as the role of the university in preparing professionals for the labor market and the challenges of higher education in professional training are discussed. It is concluded that the vision of education must emerge from the dichotomy of a work or humanistic education, where there should not be a conflict between the two.
Keywords: Teaching models, Teaching systems, Economic development-Social aspects, Educational objectives, Higher education, Human development
References
- Posada Álvarez, R. (2004). Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo de estudiante. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-33. https://doi.org/10.35362/rie3512870
- Angulo Pico, G. M., Quejada Pérez, R. y Yánez Contreras, M. (julio-septiembre, 2012). Educación, mercado de trabajo y satisfacción laboral: El problema de las teorías del capital humano y señalización de mercado. Revista de la Educación Superior, 41(163), 51-66. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v41n163/v41n163a2.pdf
- Camarena Gómez, B. O. y Velarde Hernández, D. (noviembre, 2009). Educación superior y mercado laboral: Vinculación y pertinencia social ¿Por qué? y ¿Para qué? Estudios Sociales, 17, 105-125. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-45572009000300005
- Carlevaro, P. V. (1986). El rol de la universidad y su relación con la sociedad. Cuadernos de Política Universitaria, 1(1), 20-32.
- Domínguez Moreno, J. A. (2009). Sobre educación en el mercado laboral urbano de Colombia para el año 2006. Universidad del Valle, CIDSE. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/4076/1/DOCTRAB120.pdf
- Echeverría Samanes, B. y Martínez Clares, P. (julio-diciembre, 2018). Revolución 4.0, competencias, educación y orientación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 4-34. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.831
- Finkel, L. (2021). Formación y nuevas competencias para el trabajo y el empleo del futuro: Retos para la educación superior. Panorama Social, (34), 137-149. https://www.funcas.es/wpcontent/uploads/2022/01/PS34_Finkel.pdf
- González García, L. (mayo-agosto, 1993). Nuevas relaciones entre educación, trabajo y empleo en la década de los 90. Revista Iberoamericana de Educación, (2). https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie02a03.htm
- Mora, J. J. (noviembre, 2004). Sobre educación en Cali (Colombia) ¿Desequilibrio temporal o permanente?: Algunas ideas, 2000-2003. Revista de Economía y Administración, (1), 115-144. https://red.uao.edu.co/server/api/core/bitstreams/1952eb10-27c0-4394-af76-7b119863b903/content
- Mungara y Lagarda, A. (mayo, 2001). La educación superior y el mercado de trabajo profesional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(1), 54-66. https://www.redalyc.org/pdf/155/15503104.pdf
- Muñoz Izquierdo, C. (julio-septiembre, 2006). Determinantes de la empleabilidad de los jóvenes universitarios y alternativas para promoverla. Papeles de Población, 12(49), 75–89. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11204903
- Navarro Cendejas, J. (enero-junio, 2017). Educación superior y trabajo: hacia la construcción de un sistema de información sobre egresados. Diálogos Sobre Educación, 8(14), 1-10. https://doi.org/10.32870/dse.v0i14.218
- Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2021). Educación superior, productividad y competitividad en Iberoamérica. https://oei.int/ofcinas/secretaria-general/publicaciones/educacion-superior-productividad-ycompetitividad-en-iberoamerica
- Pizzul, M. E. (2013). La formación humanística, en esencial de la universidad. Universidad FASTA Ediciones. https://www.ufasta.edu.ar/biblioteca/fles/2013/02/La-formaci%C3%B3nhuman%C3%ADstica.pdf
- Rodríguez Ponce, E. (noviembre, 2009). El rol de las universidades en la sociedad del conocimiento y en la era de la globalización: Evidencias desde Chile. Interciencia, 34(11), 822-829. https://www.redalyc.org/pdf/339/33913148011.pdf
- Stramiello, C. I. (2005). ¿Una educación humanista hoy? Revista Iberoamericana de Educación, 36(8), 1-5. https://doi.org/10.35362/rie3682777
- Valera Sierra, R. (2009). El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: El desafío de su calidad, en busca de una mayor integralidad de los egresados. Civilizar, 10(18), 117-134. http://www.scielo.org.co/pdf/ccso/v10n18/v10n18a12.pdf
- Vargas, J. C. (enero-junio, 2010). De la formación humanista a la formación integral: Reflexiones sobe el desplazamiento del sentido y fines de la educación superior. Praxis Filosófica, (30), 145-167. https://bit.ly/2K27jqi
- The Economist Intelligence Unit Limited. (2020). New schools of thought. Innovative models for delivering higher education. https://www.ses.unam.mx/curso2020/materiales/Sesion3/EconomistIntelligenceUnit%202020.pdf
- World Economic Forum. (2015). New vision for education. Unlocking the potential of technology. http://widgets.weforum.org/nve-2015/
- World Economic Forum. (2016). The future of jobs. Employment, skills and workforce strategy for the fourth industrial revolution. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf