The economic factor as the main cause of university student dropout in Central America
Published 2022-12-20
Keywords
- University dropout - Central America,
- University students - Central America - Economic conditions,
- Higher education - Central America
Copyright (c) 2022 Entorno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
This academic article aims to show that the economic factor is the main cause of university student dropout rates in Central America. With this in mind, a review of different authors who say that the economic factor is one of the main elements that make students to drop out of their professional training was made. Also, the findings of researches carried out in Central American countries and which empirically show that the economic factor is the main cause for students to drop out within the university context are mentioned. Likewise, other types of factors that are related to university dropout rates and the consequences for both students and society are addressed. It is concluded through the theoretical foundation and the empirical evidence of other studies that the economic factor is the main cause of student dropout rates in most Central American countries.
References
- Abarca Rodríguez, A. y Sánchez Vindas, Ma. A. (2005). La deserción estudiantil en la educación superior: El caso de la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id =44759911
- Basualdo MB. (2005). Deserción y repitencia en la educación superior universitaria en Paraguay. ACCEDES-El acceso y éxito académico de colectivos vulnerables en entornos de riesgo en Latinoamérica. https://bit.ly/3yaDw6w
- Bermúdez Pedraza, M. P., Camelo Plazas, J. D., García Mazo, S., Garzón Franco, D. L., Mediorreal Gutiérrez, F. y Torres Clavijo, J. P. (julio-diciembre, 2018). El desempleo juvenil y la deserción en la Universidad Nacional, sede Bogotá. Papeles, 10(20), 53-66. https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/ view/539/462
- Bethencourt Benítez, J. T., Cabrera Pérez, L., Hernández Cabrera, J. A., Álvarez Pérez, P. y González Alfonso, M. (diciembre, 2008). Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(3), 603-622. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293121916 003.pdf
- Brea de Carbajal, M. (2004). Deserción en la educación superior pública en República Dominicana. https://bit.ly/3Vyj8Gq
- Caballero D., C. C., Abello LL., R. y Palacio S., J. (julio-diciembre, 2007). Relación del burnout y el rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios en estudiantes universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana, 25(2), 98-111. https://www.redalyc.org/pdf/799/79925207.pdf
- Chacón Andrade, E. R., Gutiérrez Quintanilla, J. R., Lobos Rivera, M. E., MacQuaid, R. D. y Flamenco Cortez, M. J. (2018). La salud general relacionada con la adaptación a la vida universitaria: Análisis de factores asociados. Tecnoimpresos. S.A. de C.V. https://www.utec.edu.sv/vips/uploads/investiga ciones/investigacion81.pdf
- Chow White, V. E. y Flores López, W. O. (julio-diciembre, 2021). Deserción estudiantil: Un estudio en una Universidad Comunitaria Intercultural. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 4(2), 43-67. https://doi.org/10.5377/recsp.v4i2.13387
- Cortez Baldiviezo, E. (2005). Estudio sobre repitencia y deserción en la educación superior en Bolivia. https://bit.ly/3SeSQpz
- Flamenco Cortez, M. J. y Lobos Rivera, M. E. (enero-junio, 2022). La educación y su finalidad. Ciencia, Cultura y Sociedad, 7(2), 6-9. https://doi.org/10.5377/ccs.v 7i2.14489
- Flores López, R. G. (2018). Niveles de burnout en personas que trabajan medio tiempo en un call center y que estudian a la vez [Tesis de pregrado, Universidad Rafael Landívar]. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesisjrcd/2018/05/42/Flores-Ruth.pdf
- González Kopper, N. (enero-diciembre, 2018). Deserción estudiantil: El caso de la carrera de inglés como lengua extranjera de la Universidad Técnica Nacional, sede San Carlos (2017). Yulök Revista de Innovación Académica, 2(1), 72-88. https://revistas.utn.ac.cr/index.php/yulok/article/view/492
- Hernández, A., Rama, C., Jiminián, Y. y Cruz, M. (Eds.). (2009). Deserción en las instituciones de educación superior a distancia en América Latina y el Caribe. Ediciones UAPA. https://bit.ly/3ETN0Hh
- Hernández-Jiménez, M. T., Moreira-Mora, T. E., Solís-Salazar, M. y Fernández-Martín, T. (enero-junio, 2020). Estudio descriptivo de variables sociodemográficas y motivacionales asociadas a la deserción: La perspectiva de personas universitarias de primer ingreso. Revista Educación, 44(1). https://revistas.ucr. ac.cr/index.php/educacion/article/view/37247/40640
- Hidalgo Mora, R., Gamboa Araya, R. y Castillo Sánchez, M. (julio-diciembre, 2019). Deserción y reprobación, desde el enfoque del estudiantado en la educación superior, en el curso de matemática general. Revista Comunicación, 28(2), 17-37. https://dx.doi.org/10.18845/rc.v28i2-2019.4926
- Himmel K., E. (2002). Modelos de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Calidad en la Educación, (17), 91-108. https://doi.org/10.31619/ caledu.n17.409
- Jarquín Chavarría, I., Sagastume López, R. G. y Argüello Mendietal, J. (diciembre, 2009). Factores de incidencia en el abandono estudiantil, URACCAN, Las Minas. Ciencia e Interculturalidad, 5(2), 50-63. http://www.lamjol.info/ index.php/RCI/article/viewFile/270/198
- Latiesa Rodríguez, B. M. (1992). La deserción universitaria: Desarrollo de la escolaridad en la enseñanza superior: éxitos y fracasos. Centro de Investigaciones Sociológicas.
- Montero-Méndez, S. P., Marín-Vargas, L. E., Ibarra-Vargas, E. F. y Retana-Alvarado, D. A. (julio-diciembre, 2021). Factores que influyen en la deserción y el rezago de la población estudiantil en la carrera de educación primaria de la Universidad de Costa Rica, sede Rodrigo Facio. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 12(2), 41-69. https://doi.org/10.22458/caes.v12i2. 3616
- Montero Rojas, E., Villalobos Palma, J. y Valverde Bermúdez, A. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: Un análisis multinivel. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 13(2). https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/4208/3816
- Proyecto R.A.M.O.N. (s. f.). La deserción universitaria. https://bit.ly/3s8hwFE
- Repreza, E. de los A. (2013). Causas de deserción en estudiantes de la Universidad Católica de El Salvador. Anuario de Investigación, 2, 35-55. https://bit.ly/ 3SdNvjl
- Rizo Rodríguez, M. (enero-marzo, 2020). Factores que inciden en la deserción estudiantil de la Carrera Ingeniería en Sistemas de Información en la FAREM-Estelí, UNAN-Managua. Nicaragua. Revista Científica de FAREM-Estelí, (33), 35-51. https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9607
- Rodas-Martini, P. (2020). Centroamérica en la economía mundial en el siglo XXI. https://bit.ly/3yOfGNX
- Roland, N., Frenay, M. & Boudrenghien, G. (july, 2018). Understanding Academic Persistence through the Theory of Planned Behavior: Normative Factors under Investigation. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 20(2), 215-235. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1521 025116656632
- Rosario, A. R. (2020). Factores socioeconómicos en la deserción estudiantil universitaria de la Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión, Pasco 2018 [Tesis doctoral, Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión]. Repositorio Institucional - Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión. http://repositorio. undac.edu.pe/bitstream/undac/1835/1/T026_04222770_D.pdf
- Salgado, R. (julio-diciembre, 2001). La educación superior en Honduras. Theorethikos, (2). https://www.redalyc.org/pdf/116/11650208.pdf
- Sandoval Elías, D. P. (2021). Recursos tecnológicos y conectividad: causas principales del ausentismo y deserción estudiantil. Revista Docencia Universitaria, 2(1), 32-39. https://doi.org/10.46954/revistadusac.v2i1.22
- Sevilla Núñez, D. S., Puerta Chavarría, V. A. y Dávila Molina, J. (enero-junio, 2010). Influencia de los factores socioeconómicos en la deserción estudiantil de la Carrera de Ciencias Sociales. Ciencia e Interculturalidad, 6(1), 72-84. https://doi.org/10.5377/rci.v6i1.282
- Sistema de la Integración Centroamericana. (2021). La región de Centroamérica y República Dominicana en cifras. https://www.sica.int/download/?127336
- Tavico Chamay, A. T. (2021). Factores que influyen en la deserción de la carrera de Administración de Empresas del Centro Universitario de Quiché -CUSACQ-. Revista Científica Internacional, 4(1), 39-46. https://revista-cientifica-internacional.org/index.php/revista/article/view/45/115
- Tinto, V. (1987). El abandono de los estudios superiores: Una nueva perspectiva de las causas del abandono y su tratamiento. Universidad Nacional Autónoma de México.
- Tinto, V. (julio-septiembre, 1989). Definir la deserción: Una cuestión de perspectiva. Revista de la Educación Superior, 18(71), 33-51.
- Tinto, V. (octubre-diciembre, 1993). Reflexiones sobre el abandono de los estudios superiores. Perfiles Educativos, (62), 56-63. https://bit.ly/3MFXqw6
- Venegas Álvarez, G., Chiluisa Chiluisa, M., Castro Bungacho, S. y Casillas, I. (abril, 2017). La deserción en la educación. Revista Boletín Redipe, 6(4), 235-239. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/240/237
- Ventura-Romero, J. M., Lobos-Rivera, M. E. y Gutiérrez-Quintanilla, J. R. (junio, 2019). Construcción, validación y confiabilidad de escala de medición de deserción estudiantil universitaria. Entorno, (67), 9-21. https://biblioteca2. utec.edu.sv/entorno/index.php/entorno/article/view/572
- Ventura Romero, J. M. (2021). Factores asociados a las causas de la deserción estudiantil en instituciones de educación superior de El Salvador [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. Repositorio Institucional - Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/118410
- Zavaleta de Quezada, R. V. (2020). Las condiciones de vida y origen familiar del estudiantado vinculados al fenómeno de la deserción o la permanencia universitaria en el primer año de la carrera Técnico en Gestión y Desarrollo Turístico en la Universidad Católica de El Salvador en 2018 [Tesis de maestría, Universidad de Costa Rica]. Repositorio Institucional – Universidad de Costa Rica. https://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/81117