Anxiety and depression: their incidence on the academic performanceof university students
Published 2024-07-01
Keywords
- Mental disorders – University students – Statistics,
- Adolescent depression,
- Online education,
- Distance education,
- Learning disorders
- Academic performance Psychological aspects,
- Anxiety,
- Stress (psychology) ...More
Copyright (c) 2024 Mónica Patricia Gómez López; Daniela Alejandra Jovel López; Ingrid Carolina Valiente Martínez; Marlon Elías Lobos Rivera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
Anxiety and depression are psychopathologies that can be found in university students; said psychopathologies can harm their academic performance. This scholarly article seeks to demonstrate how anxiety and depression influence the academic performance of university students. For this purpose, a review of different authors was carried out to prove that anxiety and depression are the main psychopathologies related to low educational performance, due to their symptomatology. In addition, other psychological factors are addressed, including stress and burnout. Likewise, aspects such as family environment, economy and the active and collaborative relationship between students and faculty are also discussed. In addition, student failure is seen as a consequence of a low educational development. The relationship between anxiety and depression was confirmed as well as its incidence on academic performance in higher education students.
Keywords: Anxiety, Stress (psychology), Mental disorders – University students – Statistics, Adolescent depression. Online education, Distance education, Learning disorders, Academic performance, Psychological aspects
References
- Almonte-Becerril, M., Parra Torres, N. M., & Baltazar Pedro, M. F. (2019). Prevalencia de signos de depresión y su relación con el desempeño académico en alumnos de la Universidad Intercultural del Estado de Puebla, México. HOLOPRAXIS, 3(1), 140-155. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/holopraxis/article/view/3089/pdf
- Arrieta Vergara, K. M., Díaz Cárdenas, S., & González Martínez, F. (2014). Síntomas de depresión y ansiedad en jóvenes universitarios: prevalencia y factores relacionados. Revista Clínica de Medicina de Familia, 7(1), 14-22. https://dx.doi.org/10.4321/S1699-95X2014000100003
- Balanza Galindo, S., Morales Moreno, I., & Guerrero Muñoz, J. (2009). Prevalencia de ansiedad y depresión en una población de estudiantes universitarios: factores académicos y sociofamiliares asociados. Clínica y Salud, 20(2), 177-187. https://scielo.isciii.es/pdf/clinsa/v20n2/v20n2a06.pdf
- Bruffaerts, R., Montier, P., Kiekens, G., Auerbach, R. P., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., Green, J. G., Nock, M. K., & Kessler, R. C. (2018). Mental health problems in college freshmen: prevalence and academic functioning. J Affect Disord, 225, 97-103. https://doi.org/10.1016/j. jad.2017.07.044
- Caballero Domínguez, C., González Gutiérrez, O., & Palacio Sañudo, J. (2015). Relación del burnout y el engagement con depresión, ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Salud Uninorte, 31(1), 59- 69. http://www.scielo.org.co/pdf/sun/v31n1/v31n1a08.pdf
- Cardona-Arias, J. A., Pérez-Restrepo, D., Rivera Ocampo, S., Gómez-Martínez, J., & Reyes, Á. (2015). Prevalencia de ansiedad en estudiantes universitarios. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 11(1), 79-89. http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v11n1/v11n1a06.pdf
- Castillo-Díaz, M. A., Mendoza-Aly, J. L., Martínez Martínez, C. V., & Martínez-Gonzales, L. E. (2022). Alteraciones de salud mental y adaptación universitaria en estudiantes hondureños: Un análisis de grupos con rendimiento académico diferenciado. REOP, 33(3), 144-161. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/239749/Alteraciones.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Cecilia Beccaria, M., & Castro Sánchez, M. (2020). Personalizar la educación universitaria desde el vínculo profesor-estudiante. Revista de Artes, Humanidades y Ciencias Sociales, (12), 130–142. https://revistas.upaep.mx/index.php/ayh/article/view/61
- Chong González, E. G. (2017). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(1), 91-108. https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/4886/RLEE_47_01_91.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Correa-López, L. E., Loayza-Castro, J. A., Vargas, M., Huamán, M. O., Roldán-Arbieto, L., & Pérez, M. (2019). Adaptación y Validación de un cuestionario para medir Burnout académico en estudiantes de medicina de la Universidad Ricardo Palma. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 19(1), 64-73. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1049846
- Cuamba Osorio, N., & Zazueta Sánchez, N. (2020). Salud mental, habilidades de afrontamiento y rendimiento académico en estudiantes universitarios. PSICUMEX, 10(2), 71-94. https://www.scielo.org.mx/pdf/psicu/v10n2/2007-5936-psicu-10-2-71.pdf
- Danish, R. Q., Qaseem, S., Mehmood, T., Ali, Q. M., Ali, H. F. & Shahid, R. (2019). Work related stressors and teachers’ performance: evidence from college teachers working in Punjab. European Scientifc Journal, 1(4), 158–173. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2019.v15n4p158
- Díaz Quiñones, J. A., & Valdés Gómez, M. L. (2017). La función del profesor en el proceso de enseñanza aprendizaje en la educación superior cubana. MediSur, 15(1), 4-7. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=70674
- Duarte Soto, C. A., Alvarado Medina, I. D., Suárez Villamizar, J. A., Madriz Rodríguez, D. A., Nieto Sánchez, Z. C., Moreno Sánchez, Y. M., Ugueto Maldonado, M. G., & Bravo Valero, A. J. (2021). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40(9). https://www.redalyc.org/journal/559/55971716008/55971716008.pdf
- Escobar Zurita, E. R., Soria de Mesa, B. W., López Proaño, G. F., & Peñafel Salazar, D. A. (2018). Manejo del estrés académico; revisión crítica. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/08/estres-academico.html
- Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios: Una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación, 31(1), 43-63.
- García-Flores, V., Rodríguez, Y. C., Fritz, B. L. F., Améstica-Rivas, L., & Godoy, R. S. M. (2018). Factores Asociados al Burnout Académico en Estudiantes de Internado Profesional de Fonoaudiología. Ciencia & trabajo, 20(62), 84-89. https://www.scielo.cl/pdf/cyt/v20n62/0718-2449-cyt-20-62-00084.pdf
- Gómez Sánchez, D., Oviedo Marín, R., & Martínez López, E. I. (2011). Factores que influyen en el rendimiento académico del estudiante universitario. TECNOCIENCIA Chihuahua, 5(2), 90-97.
- Gutiérrez-Monsalve, J. A., Garzón, J., & Segura Cardona, A. M. (2021). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 14(1), 13-24.
- Londoño, J. D., Flórez, L., & Patiño, T. (2022). Características del síndrome de Burnout académico en estudiantes De enfermería: artículo de revisión [Trabajo de grado, Fundación Universitaria del Área Andina]. https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/4659
- Marenco-Escuderos, A., Suárez-Colorado, Y., & Palacio-Sañudo, J. (2017). Burnout académico y síntomas relacionados con problemas de salud mental en universitarios colombianos. Psychologia, 11(2), 45-55. https://www.redalyc.org/journal/2972/297254053003/html/
- Medranda Tejena, R. F., & Romero Chávez, S. (2018). Los problemas familiares y el rendimiento académico de los y las estudiantes de 3.er nivel de la carrera de trabajo social de la Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/05/estudiantes-trabajo-social.html//hdl.handle.net/20.500.11763/caribe1805estudiantestrabajo-social
- Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención (1.a ed.). Imprenta Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf
- Mora García, R. T. (2015). Factores que intervienen en el rendimiento académico universitario: Un estudio de caso. Opción, 31(6), 1042-1063. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045571059.pdf
- Núñez-Sánchez, A., Acosta-Paredes, V., Torres Cevallos, M. J. (2023). Caracterización psicológica de depresión y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Investigación y Desarrollo, 7, 74-85. https://doi.org/10.31243/id.v17.2023.1891
- Ocaña Fernández, Y. (2011). Variables académicas que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Investigación Educativa, 15(27), 165-179.
- Organización Mundial de la Salud. (2023). Depresión. https://www.who.int/es/news-room/factsheets/detail/depression
- Organización Mundial de la Salud. (2023). Trastornos de ansiedad. https://www.who.int/es/newsroom/fact-sheets/detail/anxiety-disorders
- Oro, P., Esquerda, M., Viñas, J., Yuguero, O., & Pifarre, J. (2019). Síntomas psicopatológicos, estrés y burnout en estudiantes de medicina. Educación médica, 20, 42-48. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317301717
- Orozco-Rodríguez, C. (2022). Factores que influyen en el abandono escolar de la licenciatura en matemáticas de la Universidad de Guadalajara. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 259-287. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8254478
- Ortega Paniagua, D. L., Hernández Salvador, J. J., Zúñiga Ayala, K. J., Rodríguez Hernández, L. J., Vázquez Elizarraraz, L. B., Guerrero García, P. S., Fernández-Moya, M., Jaramillo Morales, O. A. (2023). Impacto en la calidad de sueño y trastornos psicológicos en estudiantes universitarios. Verano de la Ciencia, 21(28). http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/9467
- Otero Zapata, J. M. (2020). Factores asociados a bajo rendimiento académico en estudiantes de medicina humana de la Universidad Ricardo Palma durante el periodo agosto-diciembre del 2020 [Tesis de pregrado, Universidad Ricardo Palma]. Repositorio institucional de la URP. https://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14138/4173/T-JENNIFER_OTERO.pdf
- Pego-Pérez, E. R., Río-Nieto, M. C., Fernández, I., & Gutiérrez-García, E. (2018). Prevalencia de sintomatología de ansiedad y depresión en estudiantado universitario del Grado en Enfermería en la Comunidad Autónoma de Galicia. Ene, 12(2), 225. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1988-348X2018000200005&script=sci_arttext
- Portal Martínez, E., Arias Fernández, E., Lirio Castro, J., & Gómez Ramos, J. L. (2022). Fracaso y abandono universitario. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 289-316. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8254479
- Rosas, M., Yampufé, M., López, M., Carlos, G., & Sotil de Pacheco, A. (2011). Niveles de depresión en estudiantes de Tecnología Médica. Anales de la Facultad de Medicina, 72(3), 183-186. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-55832011000300005
- Sarubbi de Rearte, E., & Castaldo, R. I. (2013). Factores causales del estrés en los estudiantes universitarios. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Nuevo encuentro de investigadores en Psicología MERCASUR. Universidad de Buenos Aires, Argentina. https://www. aacademica.org/000-054/466
- Seminara, M. P. (2020). La deserción universitaria: resiliencia como posibilidad de logro. Revista Digital Universitaria, 21(5), 1-11. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/156468/CONICET_Digital_Nro.678cf937-b3f0-46ce-b45e-5e95dabba715_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Serrano Barquín, C., Rojas García, A., & Ruggero, C. (2013). Depresión, ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 15(1), 47-60.
- Soza Mora, S. E. (2021). Factores asociados a la calidad del rendimiento académico de estudiantes en la educación superior. Revista Ciencias de la Salud y Educación Médica, 3(3), 36-43. https://revistacienciasmedicas.unan.edu.ni/index.php/rcsem/article/view/79/59
- Tacilla Cárdenas, I., Vásquez Villanueva, S., Verde Ávalos, E. E., & Colque Díaz, E. (2020). Rendimiento académico: universo muy complejo para el quehacer pedagógico. Revista Muro de la Investigación, 5(2), 53-64. https://doi.org/10.17162/rmi.v5i2.1325
- Toala Ponce, S. R., Hurtado Toral, C. K., Vera Mera, M. V., Galván Gracia, N. S., & García Arroyo, H. (2023). Cansancio mental y su repercusión en el desempeño académico. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 3(2), 95–104. https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i2.639
- Trunce Morales, S. T., Villarroel Quinchalef, G. P., Arntz Vera, J. A., Muñoz Muñoz, S. I. & Werner Contreras, K. M. (2020). Niveles de depresión, ansiedad, estrés y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Investigación en Educación Médica, 9(36), 8-16. https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v9n36/2007-5057-iem-9-36-8.pdf
- Valencia-Molina, A. M., Pareja-Galvis, Á. M., & Montoya Arenas, D. A. (2014). Trastornos neuropsiquiátricos en estudiantes universitarios con bajo rendimiento académico de una universidad privada de Medellín. Revista CES Psicología, 7(1), 69-78. http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v7n1/v7n1a07.pdf
- Vázquez Aguirre, M. A., & Serrano Patten, A. C. (2017). Dinámica familiar y su influencia en el bajo rendimiento académico de adolescentes de educación básica superior. Cuenca, Ecuador. 2014-2015. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 20(2), 797-828. https://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2017/epi172q.pdf
- Vera Cala, L. M., Niño García, J. A., Porras Saldarriaga, A. M., Durán Sandoval, J. N., Delgado Chávez, P. A., Caballero Badillo, M. C., & Navarro Rueda, J. P. (2020). Salud mental y deserción en una población universitaria con bajo rendimiento académico. Revista Virtual (60), 137-158. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1167
- Vértiz-Osores, J. J., Vílchez Ochoa, G. L., Vértiz-Osores, R. I., Damián-Núñez, E., Chico Tasayco, H., & Rodríguez-Fuentes, A. (2019). Malestar docente: Reflexiones frente al bajo rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(3), 273-285. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.387