No. 75 (2023): Enero - junio
Artículos

Orientation to Happiness and Depression: A Comparative Study between Salvadoran and Mexican Professors

Angélica Nohemy Flores-Monterrosa
Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador
Bio
Marlon Elías Lobos-Rivera
Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador
Bio
María Fernanda Durón
Universidad de Sonora, Instituto Tecnológico de Sonora, México
Edgardo René Chacón-Andrade
Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador
Karen Lizet Villegas-Chávez
Bio
Wendy María Velásquez-Benavides
Bio
Gladys Yohana Martínez-Martínez
Bio

Published 2023-01-01

Keywords

  • University teachers,
  • Mental health,
  • Happiness,
  • Stress at work,
  • Mental depression

How to Cite

Flores-Monterrosa, A. N., Lobos-Rivera, M. E., Durón, M. F., Chacón-Andrade, E. R., Villegas-Chávez, K. L., Velásquez-Benavides, W. M., & Martínez-Martínez, G. Y. (2023). Orientation to Happiness and Depression: A Comparative Study between Salvadoran and Mexican Professors. Entorno, 75, 40-51. https://revistas.utec.edu.sv/index.php/entorno/article/view/1011

Abstract

The orientation to happiness is an interesting and fairly new topic in science in comparison to the study of psychopathology. For decades, the latter has been mostly dedicated to researching about the symptoms and effects in mental health, rather than to investing time to learn how people can achieve a state of happiness. This article addresses two topics of great relevance: the orientation to happiness, and the symptoms of depression in university professors. A total of 90 professors were sampled: 52 from El Salvador and 38 from Mexico. This is an exploratory study with retrospective and cross sectional designs. A non-probabilistic intentional sampling was used; the sample included a total of 41 women (45,6 %) and 49 men (54,4 %). The overall mean age was 46.58 years, with a standard deviation of 11.8. The results indicated that professors in El Salvador and Mexico are more oriented to flow and eudaimonic well-being. Also, the presence of depression-realated symptoms was found in low percentages ranging between 5.3 and 28.9 %. Finally, it was found that there is no difference between the two countries. In conclusion, university professors are mostly oriented towards happiness.

DOI: https://doi.org/10.5377/entorno.v1i75.16937

URI: http://hdl.handle.net/11298/1302

References

  1. Alarcón Napurí, R. (2015). La idea de la felicidad. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 5(1), 6-9. https://doi.org/10.18259/acs.2015002
  2. Alarcón, R. (2006). Desarrollo de una escala factorial para medir la felicidad. Revista Interamericana de Psicología, 40(1), 99-106. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28440110
  3. Asa, F. T. & Lasebikan, V. O. (2016). Mental health of teachers: Teachers’ stress, anxiety and depression among secondary schools in Nigeria. International Neuropsychiatric Disease Journal, 7(4), 1-10. https://pdfs.semanticscholar.org/6c69/d487d87a6960468111fc35c31a96d8351272.pdf
  4. Asociación Americana de Psiquiatría. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de trastornos mentales DSM-5®. Editorial Medica Panamericana
  5. Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (octubre, 2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://bit.ly/3lUiymf
  6. Balanta Castilla, N., Díaz Rodríguez, M. R. y Vargas Hernández, N. (2020). El auge de las cátedras de la felicidad en la educación. Revista Noria: Investigación Educativa, 1(5), 30-40. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/NoriaIE/article/view/16449
  7. Barlow, D. H. (2018). Manual clínico de trastornos psicológicos: Tratamiento paso a paso. El Manual Moderno.
  8. Barrantes-Brais, K., Ureña Bonilla, P. y Gutiérrez Vargas, J. C. (2015). Fortalezas personales y hábitos de salud en estudiantes universitarios de ciencias del movimiento humano. MH Salud, 11(2), 20- 36
  9. Cobian-Malaver, J. J. (2018). Escala de felicidad en catedráticos de una universidad privada del Cercado de Lima [Tesis de pregrado, Universidad Inca Garcilaso de la Vega]. https://1library.co/document/q763mxvy-escala-felicidad-catedraticos-universidad-privada-cercado-lima.html#fulltext-content
  10. Córdova Loyola, J. M. y Sulca Sequeiros, L. V. (2018). Estilos de afrontamiento y felicidad en estudiantes de la facultad de psicología de una universidad particular de Lima [Tesis de pregrado, Universidad Ricardo Palma]. Repositorio Institucional-Universidad Ricardo Palma. https://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14138/1424/TESIS%20FINAL%20SULCA-CORDOVA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  11. Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: La psicología de la experiencia óptima. Harper & Row
  12. Csikszentmihalyi, M. (2013). Flow: The psychology of happiness. Rider.
  13. Diener, E. & Seligman, M. E. P. (january, 2002). Very happy people. Psychological Science, 13(1), 81-84. https://www.csuchico.edu/psy/_assets/documents/diener-seligman-very-happy-people-2002.pdf
  14. Diener, E. (january, 2000). Subjective well – being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43. doi: 10.1037/0003-066X.55.1.34
  15. Diener, E. & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness: unlocking the mysteries of psychological wealth. Blackwell Publishing. https://bit.ly/3BnOpAp
  16. Dubreuil, P., Forest, J., Gillet, N., Fernet, C., Thibault-Landry, A., Crevier-Braud, L. & Girouard, S. (23 de noviembre del, 2016). Facilitating well-being and performance through the development of strengths at work: Results from an intervention program. International Journal of Applied Positive Psychology, 1(1-3), 1-19. https://doi.org/10.1007/s41042-016-0001-8
  17. Durón Ramos, M. F., García Vázquez, F. I. y Gálvez Díaz, M. K. (octubre, 2016). Traducción y validación de una escala para medir orientación a la felicidad en población mexicana. Conferencia presentada en la memoria del XXIV congreso mexicano de psicología, México, Mex.
  18. El-Sahili, L. F. (2010). Psicología para el docente: Consideraciones sobre los riesgos y desafíos de la profesión magisterial. Universidad de Guanajuato.
  19. Fernández, O. Muratori, M. y Zubieta, E. (julio, 2013). Bienestar eudaemónico y soledad emocional y social. Boletín de Psicología, (108), 7-23.
  20. Fierro, A. (2006). Bienestar personal, adaptación social y factores de personalidad: Estudios con las escalas Eudemo. Clínica y Salud, 17(3), 297-318
  21. Fredrickson, B. L. (march, 2000). Cultivating positive emotions to optimize health and well-being. Prevention & Treatment, 3(1), 1-25. https://doi.org/10.1037/1522-3736.3.1.31a
  22. González, A. M. (2004). Cultura y felicidad en Kant. Teorema, 23(1-3), 215-232. http://www.jstor.org/stable/43046543
  23. Llatas-Valdivia, E. (2019). Felicidad y motivación laboral del profesional docente de la institución educativa San Ramón Cajamarca 2019 [Tesis de pregrado, Universidad Privada del Norte]. https://bit.ly/3mraHgF
  24. Lobos-Rivera, M. E. y Gutiérrez-Quintanilla, J. R. (2020). Adaptación psicométrica de la escala de ansiedad y depresión de Goldberg en una muestra salvadoreña. Entorno, (70), 87-98. https://doi.org/10.5377/entorno.v0i69.9557
  25. Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A new approach to getting the life you want. Penguin Books.
  26. Mendes Rodrigues, L. T., Campelo Lago, E., Landim-Almeida, C. A., Pires-Ribeiro, I. y Vasconcelos Mesquita, G. (marzo 2020). Estrés y depresión en docentes de una institución pública de enseñanza. Enfermería Global, 19(57), 209-242. https://bit.ly/3jHMdOf
  27. Moyano Díaz, E. (2016). Building the concept of happiness for adults from phenomenography. Universum, 31(2), 141-156. https://www.redalyc.org/pdf/650/65051052009.pdf
  28. Muñoz, R. F. (1998). Depression applied aspects. En H. S. Friedman (Dir.), Encyclopedia of mental health. Academic Press.
  29. Muñoz-Campos, E. M., Fernández-González, A. y Jacott, L. (2018). Bienestar subjetivo y satisfacción vital del profesorado. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 105-117. https://bit.ly/3CvHxCm
  30. Organización Mundial de la Salud. (2022). La pandemia por COVID-19 provoca un aumento del 25% en la prevalencia de la ansiedad y la depresión en todo el mundo. https://bit.ly/3UhZKfI
  31. Organización Mundial de la Salud. (2021). Depresión. https://bit.ly/3pUAmQM
  32. Ozamiz-Etxebarria, N., Dosil Santamaría, M., Idoiaga Mondragon, N. y Berasategi Santxo, N. (15 de febrero del 2021). Estado emocional del profesorado de colegios y universidades en el norte de España ante la COVID-19. Revista Española de Salud Pública, 95, 1-8. https://www.sanidad.gob.es/biblioPublic/publicaciones/recursos_propios/resp/revista_cdrom/VOL95/O_BREVES/RS95C_202102030.pdf
  33. Perandones González, T., Herrera Torres, L. y Lledó Carreres, A. (2013). Felicidad subjetiva y autoeficacia docente en profesorado de República Dominicana y España. Revista Europea de Investigación en Psicología de la Salud y Educación, 3(3), 277-288. https://bit.ly/31jPfCd
  34. Peterson, C., Park, N. & Seligman, M. E. (march, 2005). Orientations to happiness and life satisfaction: The full life versus the empty life. Journal of Happiness Studies, 6, 25-41. https://doi.org/10.1007/s10902-004-1278-z
  35. Rojas, M. (2021). El estudio científico de la felicidad. Fondo de Cultura Económica.Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Reviews Psychology, 52(1), 41-66.
  36. Ryff., C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology,57(69), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  37. Seligman, M. E. (2005). La auténtica felicidad. Byblos.Seligman, M. E. (1999). The president’s address. American Psychologist, (54), 559-562.
  38. Shogren, K. A., López, S. L., Wehmeyer, M. L., Little, T. D., & Pressgrove, C. L. (2007). The rol of positive psychology construets in predicting life satisfaction in adolecents with and without cognitive disabilities: An exploratory study. The Journal of Positive Psychology, 1(1), 37-52.
  39. Simonton, D. K. & Baumeister, R. (june, 2005). Positive Psychology at the summit. Review of General Psychology, 9(2), 99-102.
  40. Szigeti, R., Balázs, N., Bikfalvi, R. & Urbán, R. (08 january 2017). Burnout and depressive symptoms in teachers: Factor structure and construct validity of the Maslach Burnout inventory-educators survey among elementary and secondary school teachers in Hungary. Stress and Health, 33(5), 530-539. https://doi.org/10.1002/smi.2737
  41. Villavicencio-Aguilar, D., Chacón-Andrade, E. R., & Durón-Ramos, M. F. (march, 2020). Data on orientation to happiness in higher education institutions from Mexico and El Salvador. Data, 5(27). doi:10.3390/data5010027
  42. Yu, X., Wang, P., Zhai, X., Dai, H. & Yang, Q. (2014). The effect of work stress on job burnout among teachers: The mediating role of self-efficacy. Journal for Quality-of-Life Measurement, 118(3). https://bit.ly/3EvEA5x
  43. Zhou, J., Yuan, X., Huang, H., Li, Y., Yu, H., Chen, X. & Luo, J. (June, 2021). The prevalence and correlative factors of depression among Chinese teachers during the COVID-19 outbreak. Frontiers in Psychiatry, 12, 1-7. https://bit.ly/3vYpwKv