No. 73 (2022): Enero - junio
Artículos

Psychometric adaptation of the Social Media Addiction Scale in a sample of adult Salvadoreans

Marlon Elías Lobos-Rivera
Universidad Tecnológica de El Salvador, El salvador
José Modesto Ventura-Romero
Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador
Angélica Nohemy Flores-Monterrosa
Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador
Víctor Manuel Umanzor-Gómez
Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador

Published 2022-01-09

Keywords

  • Psychometry,
  • Obsessive - compulsive disorders,
  • Anxiety – Psychological aspects,
  • Behavior (Psychology),
  • Impulsiveness,
  • Adulthood – El Salvador – Social aspects,
  • Social media
  • ...More
    Less

How to Cite

Lobos-Rivera, M. E., Ventura-Romero, J. M. ., Flores-Monterrosa, A. N., & Umanzor-Gómez, V. M. (2022). Psychometric adaptation of the Social Media Addiction Scale in a sample of adult Salvadoreans. Entorno, 73, 57-68. https://revistas.utec.edu.sv/index.php/entorno/article/view/958

Abstract

This article aims to prove if the Social Media Addiction Scale (SMAS) has adequate validity and reliability indexes in the Salvadoran context. This is an instrumental study with a transversal and retrospective design. A total of 300 Salvadoran adults were evaluated via a non-probabilistic, nonintentional sampling. The median age was 29.15 years old, with a standard deviation of 7.77. In women, this was 28.75 years old, and in men, 29.81 years old. A digital survey was used to collect data. The findings revealed that SMAS has adquate validity indexes in its structure, criteria and reliability to be used in the Salvadoran context; also, the inferential analysis proved that there are statistical differences in relation to age, place of residency, the number of hours dedicated to social media and the amount of social networks they use.

URI: http://hdl.handle.net/11298/1259

DOI: https://doi.org/10.5377/entorno.v1i73.14418

References

  1. Antezana Vargas, C. R. y Alfaro Urquiola, A. L. (septiembre, 2019). Adicción a las redes sociales y satisfacción marital: Un estudio correlacional en parejas paceñas. Fides Et Ratio, 18, 91-110. https://bit.ly/375rQnG
  2. Asociación Americana de Psiquiatría. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales: DSM-5. Editorial Médica Panamericana.
  3. Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (octubre, 2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://www.redalyc.org/pdf/167/16728244043.pdf
  4. Barrio Carrasco, J. (2017). La influencia de los medios sociales digitales en el consumo. La función prescriptiva de los medios sociales en la decisión de compra de bebidas refrescantes en España [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/42339/1/T38702.pdf
  5. Cabero-Almenara, J., Pérez-Díez de los Ríos, J. L. y Valencia-Ortiz, R. (2020). Escala para medir la adicción de estudiantes a las redes sociales. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 27, 1-29. https://bit.ly/3ybR6Eq
  6. Chiza-Lozano, D. Vásquez-Mendoza, D. y Ramírez- Vega, C. (enero-junio, 2021). Adicción a redes sociales y ciberbullying en los adolescentes. Muro de la Investigación, (1), 34-44. https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/r-Muro-investigaion/article/view/1437/1819
  7. Cronbach, L. L. (september, 1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, (16), 297-334. https://doi.org/10.1007/BF02310555
  8. Escurra Mayaute, M. y Salas Blas, E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a redes sociales (ARS). Liberabit. Revista de Psicología, 20(1), 73-91. https://www.redalyc.org/pdf/686/68631260007.pdf
  9. Flores Lagla, G. A., Chancusig Chisag, J. C., Cadena Moreano, J. A., Guaypatín Pico, O. A. y Montaluisa Pulloquinga, R. H. (2017). La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. Revista Boletín Redipe, 6(4), 56-65. https://bit.ly/3oKz6go
  10. García del Castillo, J. A., García del Castillo-López, Á., Dias, P. C. y García-Castillo, F. (2019). Conceptualización del comportamiento emocional y la adicción a las redes sociales. Health and Addictions, 19(2), 173-181. https://ojs.haaj.org/?journal=haaj&page=article&op=view&path%5B%5D=525
  11. Gutiérrez Quintanilla, J. R. y Lobos Rivera, M. E. (2019). Evaluación de la calidad de atención de los servicios del sistema salvadoreño de salud, desde la percepción del usuario. Universidad Tecnológica de El Salvador. https://www.utec.edu.sv/vips/uploads/investigaciones/investigacion89.pdf
  12. iLifebelt. (2022). ¿Cuáles son las redes sociales más utilizadas en El Salvador en 2021?. https://ilifebelt.com/cuales-son-las-redes-sociales-mas-utilizadas-en-el-salvador-en-2021/2020/12
  13. López, O., Beltrán, C., Morales, R. y Cavero, O. (2018). Estrategias de marketing digital por medio de redes sociales en el contexto de las pymes del Ecuador. CienciAmérica, 7(2), 39-56. https://bit.ly/2SmlcVG
  14. Matalinares Calvet, M. L., Diaz Acosta, A. G., Rivas Diaz, L. H., Dioses Chocano, A. S., Arenas Iparraguirre, C. A., Raymundo Villalba, O.,… Yaringaño Limache, J. (2017). Procrastinación y adicción a redes sociales en estudiantes universitarios de pre y post grado de Lima. Horizonte de la Ciencia, 7(13), 63-81. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/313/329
  15. McDonald, R. P. (1999). Test theory: A unified treatment. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  16. Mendoza Lipa, J. R. (septiembre, 2018). Uso excesivo de redes sociales de internet y rendimiento académico en estudiantes de cuarto año de la carrera de psicología UMSA. Revista de Educación Superior, 5(2), 58-69. http://www.scielo.org.bo/pdf/escepis/v5n2/v5n2_a08.pdf
  17. Organización Mundial de la Salud. (2023). Comportamientos adictivos. https://www.who.int/health-topics/addictive-behaviours#tab=tab_1
  18. Padilla Romero, C, Ortega Blas, J. (2017). Adicción a las redes sociales y sintomatología depresiva en universitarios. Revista de Investigación y Casos en Salud 2(1), 47-53. https://doi.org/10.35626/casus.1.2017.31
  19. Peña García, G. L., Ley Peña, S. V., Castro Balsi, J. J., Madrid González, P. P., Apodaca Castro, F. J. y Aceves Márquez, E. S. (enero-junio, 2019). Predominio de las TIC y adicción a las redes sociales en estudiantes universitarios del área de salud. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 7(13), 83-91. https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/157
  20. Peris, M., Maganto, C. y Garaigordobil, M. (mayo, 2018). Escala de riesgo de adicción-adolescente a las redes sociales e internet: Fiabilidad y validez (ERA-RSI). Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 5(2), 30-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6399729
  21. Rosario Nieves, I. C. y Ruíz Santana, E. (agosto-diciembre, 2018). La adicción a las redes sociales en una muestra de empleados de varias organizaciones del sureste de Puerto Rico. Avances en Psicología, 26(2), 201-210. http://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1191/1135
  22. Salas Blas, E. y Escurra Mayaute, M. (2014). Uso de redes sociales entre estudiantes universitarios limeños. Revista de Peruana de Psicología y Trabajo Social, 3(1), 75-90. https://www.researchgate.net/publication/272681790_Uso_de_redes_sociales_entre_estudiantes_universitarIos_limenos
  23. Sánchez-Jiménez, M. Á., Fernández-Alles, M. T. y Mier-Terán-Franco, M. T. (2019). Estudio de los beneficios percibidos por los usuarios a través de su experiencia en las redes sociales hoteleras. Información Tecnológica 30(1), 97-108. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100097
  24. Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J. y Garay, U. (junio, 2020). Modalidad de estudio, presencial o en línea, y la adicción a las redes sociales virtuales. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (72), 1-19. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1649/747
  25. Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., Garay Ruiz, U. y Fernández Robles, B. (enero-abril, 2021). Problemática de estudio e investigación de la adicción a las redes sociales online en jóvenes y adolescentes. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (18), 99-125. https://idus.us.es/handle/11441/104915
  26. Varchetta, M., Fraschetti, A., Mari, E. y Giannini, A. M. (enero-junio, 2020). Adicción a redes sociales, miedo a perderse experiencias (FOMO) y vulnerabilidad en línea en estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1). https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1187