Online interaction as a collaborative methodological strategy for online learning
Published 2021-12-20
Keywords
- Educational technology – Methodology,
- Information technology – Methodology,
- Educational innovation – Methodology,
- Online education – Methodology,
- Distance education
- Teamwork (education),
- Teaching methods ...More
Copyright (c) 2021 Entorno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The students enrolled in the Master´s in Education program used in this study had already experienced online interaction prior to the SARS-CoV-2 pandemic, and because of this pandemic, their online work increased. They studied their module in Curriculum Design via online classes, under the basics of online interaction as a collaborative methodological strategy for online learning. This study was conducted via a bibliographic review and a documentary analysis. It is both quantitative and qualitative; the test-retest was applied, thus verifying the hypothesis in this research. Said hypothesis states that there is a significant difference between the test and the re-test in regards to online interaction as a collaborative methodological strategy for online learning. Then, online learning was redefined through the proposal of a structure based on technology and web resources over which the online teaching-learning process is developed; this caused data and information to be exchanged between the students and their professors in order to generate the construction of knowledge in a participative and collaborative manner. The online interactivity was redefined as a methodological strategy in response to team and collaborative work, the construction of knowledge, technology and online resources, all of which are the basis of the teaching-learning process.
Keywords: Educational technology – Methodology, Information technology – Methodology, Educational innovation – Methodology, Online education – Methodology, Distance education, Teamwork (education), Teaching methods.
References
- Ávila, A. C. (2018). Metodología para la implementación de educación virtual en instituciones de educación superior [Tesis de Maestría, Universidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/18092/AvilaOrjuelaAlejandraCatalina2018.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Berridi, R., y Martínez, J. I. (abril-junio, 2017). Estrategias de autorregulación en contextos virtuales de aprendizaje. Perfiles Educativos, 39(156), 89-102. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200089&lng=es&tlng=es
- Boada, A. y Rómulo, M. (noviembre, 2019). Importancia de la participación activa de estudiantes virtuales a través de los foros debates en plataformas digitales. En Á. M. Valderrama, et al. (Comité organizador), Memorias VI simposio nacional de formación con calidad y pertinencia. https://www.researchgate.net/publication/348275435_Importancia_de_la_Participacion_de_Estudiantes_Virtuales_a_traves_de_los_Foros_-_Debates_en_Plataformas_Digitales
- Cardeño, J., Muñoz, L. G., Ortiz , H. D. y Alzate, N. C. (2017). La incidencia de los objetos de aprendizaje interactivos en el aprendizaje de las matemáticas básicas, en Colombia [versión de adobe Acrobat Reader]. Recuperado de https://repositorio.itm.edu.co/bitstream/handle/20.500.12622/1333/182-Texto%20del%20art%C3%ADculo-342-1-10-20170213.pdf?sequence= 1&isAllowed=y
- Carrillo Sierra, S. M., Forgiony Santos, J. O., Rivera Porras, D. A., Bonilla Cruz, N. J., Montanchez Torres, M. L. y Alarcón Carvajal, M. F. (enero, 2018). Prácticas pedagógicas frente a la educación inclusiva desde la perspectiva del docente. Espacios, 39(17), 1-18. http://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/2167/Pr%C3%A1cticas%20pedag%C3%B3gicas%20frente%20a%20la%20educaci%C3%B3n.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Chacín, R. (diciembre, 2011). La planificación didáctica y el diseño instruccional en ambientes virtuales. Investigación y Postgrado, 26(2), 93-128. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872011000200004&lng=es&tlng=es
- Cózar, R., González-Calero, J. A., Villena, R. y Merino, J. M. (junio, 2019). Análisis de la motivación ante el uso de la realidad virtual en la enseñanza de la historia en futuros maestros. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (68), 1-14. doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1315
- Díaz Pinzón, J. E. (2017). Correlación y regresión lineal de la evaluación tiempo y puntaje con recurso interactivo flash. INNOVA Research Journal, 2(10), 1-8. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6183848.pdf
- González, M. y Huerta, P. (2019). Experiencia del aula invertida para promover estudiantes prosumidores del nivel superior. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 245-263. doi.org/10.5944/ried.22.2.23065
- López, V. Grimalt-Álvaro, C. y Couso, D. (mayo, 2018). ¿Cómo ayuda la Pizarra Digital Interactiva (PDI) a la hora de promover prácticas de indagación y modelización en el aula de ciencias?. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3), 3302-3302. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/download/4387/3989
- Mercado, W. E., Guarnieri, G. y Luján, G. (enero-junio, 2019). Análisis y evaluación de procesos de interactividad en entornos virtuales de aprendizaje. Trilogía. Ciencia. Tecnología. Sociedad, 11(20), 39-39. https://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/1213
- Pastor, D., Jiménez, J., Arcos, G., Romero, M. y Urquizo, L. (2018). Patrones de diseño para la construcción de cursos on-line en un entorno virtual de aprendizaje. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 26(1), 157-171. doi.org/10.4067/S0718-33052018000100157
- Pérez, C. N., Suárez, R. P. y Suárez, N. A. R. (octubre-diciembre, 2018). La educación virtual interactiva, el paradigma del futuro. Atenas, 4(44), 144-157. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4780/478055154009/478055154009.pdf
- Piñón, R., Nevárez, C. R., Jáquez, J. L. Ortega, C. E. y Loya, S. (febrero, 2021). Barreras que enfrentan los estudiantes de la Universidad Autónoma de Chihuahua, al cambiar de la modalidad presencial a la virtual durante la emergencia sanitaria provocada por el Covid-19. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (8). doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2562
- Reinoso-González, E. (mayo, 2020). La videoconferencia como herramienta de educación: ¿qué debemos considerar?. Revista Española de Educación Médica, 1(1), 60-65. doi.org/10.6018/edumed.426421
- Rodríguez, C., y Juanes, B. (enero-abril, 2019). La interactividad en ambientes virtuales en el posgrado. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000100024&lng=es&tlng=es
- Roque, R. V., Medina, J. M., López, A. y Ábrego, D. (julio-diciembre, 2018). Identificación de perfiles en la satisfacción de los usuarios de repositorios digitales a través de un árbol de regresión. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 1-19. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.367
- Rosero, C. F. (2016). Interactividad en la comunicación virtual. Una relación compleja [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/2988/T.G.%20Cristian%20Fdo%20Rosero.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Vásquez-Rocca, L. y Varas, M. (octubre-diciembre, 2019). Escritura multimodal y multimedial. Un estudio acerca de las representaciones sociales de estudiantes universitarios de carreras de la salud en Chile. Perfiles Educativos, 41(166), 21-39. doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.166.59211