No. 69 (2020): Enero - junio
Artículos

The psychometric adaptation of the depression, anxiety and stress scales in a sample of Salvadorean adolescents

José Ricardo Gutiérrez-Quintanilla
Universidad Tecnológica de El Salvador
Marlon Elías Lobos-Rivera
Universidad Tecnológica de El Salvador
Jennyfer Carolina Tejada-Rodríguez
Universidad Tecnológica de El Salvador

Published 2020-06-01

Keywords

  • Youth - Stress (psychology) - El Salvador,
  • Anxiety - Case studies - El Salvador,
  • Youth - Life behavior - El Salvador,
  • Emotional problems in young people - El Salvador

How to Cite

Gutiérrez-Quintanilla, J. R., Lobos-Rivera, M. E., & Tejada-Rodríguez, J. C. (2020). The psychometric adaptation of the depression, anxiety and stress scales in a sample of Salvadorean adolescents. Entorno, 69, 12-22. https://revistas.utec.edu.sv/index.php/entorno/article/view/606

Abstract

This study focuses on adapting the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS) in a sample of Salvadorean teenagers. In order to do so, a non-probabilistic sample of 280 Salvadorean adolescents was taken. This is an instrumental study with a retrospective and transversal design; a survey was used for data collection. In addition to the DASS, the Goldberg´s Depression and Anxiety Scale was also applied. The median for the total ages was 17.47 years old. In reference to sex, 95 (33,9%) were male, and 185 (66,1%) were female. The results indicate that the test possesses an adequate validity in its construct, criteria and reliability to measure these problems in Salvadorean adolescents.

Keywords: Youth - Stress (psychology) - El Salvador, Anxiety - Case studies - El Salvador, Youth - Life behavior - El Salvador, Emotional problems in young people - El Salvador.

URI: http://hdl.handle.net/11298/1150
DOI: https://doi.org/10.5377/entorno.v0i69.9556

References

  1. Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (june, 1998). Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment, 10(2), 176-181.
  2. Consejo General de la Psicología de España. (2018). La importancia de cuidar la salud mental de los jóvenes, informe de la Federación Mundial de la Salud Mental. Recuperado de http://www.infocop.es/view_article.asp?id=7707
  3. Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98-104.
  4. Ferreira Furegato, A. R. (septiembre-octubre, 2012). Reconociendo el estrés. Latino-Am. Enfermagem, 20(5), 01-02. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rlae/v20n5/ es_01.pdf
  5. Folkman, S., Lazarus, R. S., Gruen, R. J., & DeLongis, A. (april, 1986). Appraisal, coping, health status and psychological symptoms. Journal of Personality and Social Psychology, 50(3), 571-579.
  6. Goldberg, D., Bridges, K., Duncan-Jones, P., & Grayson, D. (october, 1988). Detecting anxiety and depression in general medical settings. British Medical Journal, 297(6653), 897-899.
  7. Gutiérrez-Quintanilla, J. R. (2016). El clima organizacional asociado al bienestar psicosocial en la Policía Nacional Civil. San Salvador, El Salvador: Tecnoimpresos.
  8. Gutiérrez-Quintanilla, J. R. (julio, 2011). Prevalencia de alteraciones afectivas: Depresión y ansiedad en la población salvadoreña. Entorno, (49), 21-29.
  9. Gutiérrez-Quintanilla, J. R. y Lobos-Rivera, M. E. (2019). Evaluación de la calidad de la atención de los servicios del sistema salvadoreño de salud, desde la percepción del usuario. San Salvador, El Salvador: Tecnoimpresos.
  10. Gutiérrez-Quintanilla, J. R. y Portillo-García. C. B. (septiembre, 2015). Prevalencia de trastornos mentales y recursos humanos en salud mental en El Salvador. Revista electrónica de Psicología Iztacala, 18(3), 1193-1222.
  11. Lazarus, R. S. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona, España: Martínez Roca.
  12. Montero, I. y León, O. G. (2007). Sistema de clasificación del método en los informes de investigación en psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
  13. Montón, C., Pérez-Echevarría, M. J., Campos, R., García-Campayo, J. y Lobo, A. (octubre, 1993). Escalas de ansiedad y depresión de Goldberg: Una guía de entrevista eficaz para la detección del malestar psíquico. Atención Primaria, 12(6), 345-349.
  14. Naranjo-Pereira, M. L. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 171-190.
  15. Organización Mundial de la Salud. (2019). Salud mental del adolescente. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
  16. Organización Panamericana de la Salud. (2017). Depresión y otros trastornos mentales comunes: Estimaciones sanitarias mundiales. Washington, D. C., Estados Unidos de América: Organización Panamericana de la Salud.
  17. Rodríguez Correa, P. (2008). Ansiedad y sobreactivación: Guía práctica de entrenamiento en control respiratorio. Bilbao, España: Desclée de Brouwer.
  18. Ruiz, F. J., García Martín, M. B., Suárez Falcón, J. C. y Odriozola González, P. (2017). The hierarchical factor structure of the spanish version of depression anxiety and stress scale -21. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 17(1), 97-105.
  19. Stevens, J. (1992). Applied multivariate statistics for the social sciences (2a ed.). New Jersey, Estados Unidos de América: Lawrence Erlbaum.