The assessment of faculty in higher education: characteristics and challenges
Published 2019-12-30
Copyright (c) 2019 Entorno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The assessment of faculty members is a topic that concerns to the whole scholar community; its results are used for the betterment of the teaching process, learning, and the design of content topics, mainly. Assessing faculty performance means to conduct a rigorous work with the purpose of taking the necessary steps to strengthen the tasks in a learning environment and, therefore, in the quality indicators related to this aspect for university teaching in the management of operations. The criteria, as well as the models and tools to assess faculty performance may vary; this depends on different factors: the methodology used for the study— online or regular—since the mediation changes when technology is used as an agent of change between the instructor and the learner; the administrative interests of the institution; or the defend culture of quality, among others. This review focuses on the discussion of the faculty evaluation carried out by the student body as an invitation to review and strengthen this process in higher education institutions with the aim to implement a culture of assessment. The bibliographic review was conducted between 2016-2019, emphasizing mainly on scientific articles that make reference to faculty evaluation from specific and general perspectives which include both qualitative and quantitative work.
Keywords: Faculty effectiveness – Assessment, Pedagogy, Higher Education, Faculty administration, Quality of education, Higher Education – Professional training.
URI:Â http://hdl.handle.net/11298/1140
DOI:Â https://doi.org/10.5377/entorno.v0i68.8460
References
- Acosta Ramos, A. C., Jiménez RuÃz, L. K., Pulido, E. G, y Redondo MarÃn, M. P. (enero-julio, 2019). Estrés ocupacional y evaluación de desempeño en docentes universitarios del departamento del Cesar, Colombia. Revista Encuentros, 17(1), 24-33. doi: http://dx.doi.org/10.15665/encuent.v17i01.1595
- Alija, T., GarcÃa Ramos, J. M., y Muñoz Pérez, S. (2016). Diseño de un modelo de evaluación y desarrollo docente en una universidad privada. Revista Complutense de Educación, 28(1), 61-80. Recuperado de https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28. n1.48718
- Arbesú GarcÃa, M. I. y GarcÃa Garduño, J. M. (2017). La evaluación docente en jaque, la visión de los funcionarios universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(2), 171-185. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6205629
- Rueda Beltrán, M. (2018). Los retos de la evaluación docente en la universidad. Publicaciones. Facultad de Educacion y Humanidades del Campus de Melilla, 48(1), 171-192. doi: 10.30827/publicaciones.v48i1.7334
- Canós-Darós, L., Pons Morera, C., Santandreu Mascarell, C., y Vidal-Carreras, P. I. (2017). La evaluación de la enseñanza: algunas reflexiones. Working Papers on Operations Management, 8, 67-71. Doi: https://doi.org/10.4995/wpom.v8i0.7163
- Castilla Devoz, H. (2018). Más allá de los conocimientos: el arte de ser profesor mediador en el proceso de aprendizaje. Bogotá, Colombia: UNIMINUTO.
- Cipagauta Moyano, M. E. (2017). Evaluar la docencia para mejorar la enseñanza. Bogotá, Colombia: UNIMINUTO
- Contreras, G. (2018). Retroalimentación por pares en la docencia universitaria. Una alternativa de evaluación formativa. Formación Universitaria, 11(4), 83-94. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000400083
- Fernández DÃaz, M. J., RodrÃguez Mantilla, J. M. y Fernández Cruz, F. J. (2016). Evaluación de competencias docentes del profesorado para la detección de necesidades formativas. Bordón Revista de PedagogÃa, 68(2), 85-101. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5422161
- Flores Hernández, F., Gatica Lara, F., Sánchez Mendiola, M, y MartÃnez González, A. (2017). Evolución de la evaluación del desempeño docente en la Facultad de Medicina; evidencia de validez y confiabilidad. Investigación en educación médica, 6(22), 96-103. Doi: https://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.06.004
- Guzmán, J. C. (2016). ¿Qué y cómo evaluar el desempeño docente? Una propuesta basada en los factores que favorecen el aprendizaje. Propósitos y representaciones, 4(2), 285-358. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.124
- Heras Castillo, V. E. (2017). La formación pedagógica del docente universitario. Palermo Business Review, (16), 65-73. Recuperado de https://www.palermo.edu/economicas/cbrs/pdf/pbr16/PBR_16_04.pdf
- Lemos, M., Calle, G., Roldán, T., Valencia, M., Orejuela, J., y Román Calderón, J. P. (2019). Factores psicosociales asociados al estrés en profesores universitarios colombianos. Diversitas: Perspectivas en PsicologÃa, 15(1), 1-12. Doi: http://dx.doi.org/https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2019.0015.05
- Loureiro, S., MÃguez, M., y Otegui, X. (2016). Desempeño docente en la enseñanza universitaria: análisis de las opiniones estudiantiles. Cuadernos de Investigación Educativa, 7(1), 55-67. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042016000100005&lng=es&tlng=pt
- Márquez Ibarra, L. y Madueño Serrano, M. L. (2016). Propiedades psicométricas de un instrumento para apoyar el proceso de evaluación del docente universitario.Revista electrónica de investigación educativa, 18(2), 53-61. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000200004&lng=es&tlng=es
- MartÃnez Chairez, G. I., Guevara Araiza, A., y Valles Ornelas, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai, 12(6), 123-134. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194007
- Moreno Olivos, T. (2018). La evaluación docente en la universidad: Visiones de los alumnos. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(3), 87-101. Doi: http://dx.doi.org/10.15366/reice2018.16.3.005
- Tejedor Tejedor, F. (2018). La evaluación del profesorado como estrategia de mejora de la calidad de la enseñanza universitaria. Revista de Educacion y Derecho, (17). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6375461
- Villarroel, V. y Bruna, D. (2017). Competencias pedagógicas que caracterizan a un docente universitario de excelencia: Un estudio de caso que incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes. Formación universitaria, 10(4), 75-96. Doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008