Proposal for attendance and retention control at Universidad Tecnológica de El Salvador
Published 2019-12-30
Keywords
- College Attendance,
- College retention/drop outs – Universidad Tecnológica de El Salvador,
- Web technologies,
- Mobile technology
Copyright (c) 2019 Entorno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
This research Project describes a proposal for a technological solution for the control of attendance and retention at Universidad Tecnológica de El Salvador, by means of a tool that facilitates the administrative and academic work to support faculty members and the institution itself, in order to monitor student attendance. This study will allow for the optimization of the attendance control processes and the retention processes that the university executes and which complement the academic management of the faculty member’s over their students. A model using the current resources of the institution has been designed; the technological tool has been developed and validated so as to provide support to the proposed model; said model was created by a group of students who used PHP programming language for the design and implementation of dynamic and user-friendly interfaces that will allow the user to easily manage it by using mobile devices and a tool that is managed via web.Â
Keywords: College Attendance, College retention/drop outs – Universidad Tecnológica de El Salvador, Web technologies, Mobile technology.
DOI: https://doi.org/10.5377/entorno.v0i68.8444
URI: http://hdl.handle.net/11298/1124
References
- Abarca RodrÃguez, A. y Sánchez Vindas, M. A. (julio, 2005). La deserción estudiantil en la educación superior: El caso de la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 5. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9186/17625
- Cordero Cordero, T. (diciembre, 2008). La opinión de un grupo de docentes sobre la deserción escolar. Explorando sobre sus actuaciones en el contexto institucional. Actualidades investigativas en Educación, 8 (3), 1-33. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9354/17834
- ElÃas Andreu, M. (2008). Los abandonos universitarios: Retos ante el espacio Europeo de educación superior. Estudios Sobre Educación, (15), 101-121. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/23447/19405
- Fundación Wikimedia, Inc. (2018). Mashup (aplicación web hÃbrida). Recuperado de https://es.wikipedia.org/wiki/Mashup_(aplicación_web_hÃbrida)
- Fundación Wikimedia, Inc. (2019). Código QR. Recuperado de https://es.wikipedia.org/wiki/Código_QR
- Himmel, E. (2002). Modelos de análisis para la deserción estudiantil en la educación superior. Calidad de la Educación, (17), 91-108. doi: http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n17.409
- Medinilla, A., Giné, A. y Gómez, E. (2018). Manifiesto por el desarrollo ágil de Software. Recuperado de http://agilemanifesto.org/iso/es/manifesto.html
- Pérez, J. y Graell, S. (2004). Asistencia a clase y rendimiento académico en estudiantes de medicina: La experiencia de la Universidad Autónoma de Barcelona. Educación Médica, 7(2), 85-89. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v7n2/original4.pdf
- Quispe, J. T. (enero, 2010). Factores que influyen en el rendimiento académico y la deserción de los estudiantes de la Facultad de IngenierÃa Económica de la UNA-PUNO, perÃodo 2009. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(11). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/11/jtq.htm