No. 66 (2018): Number 66 - December 2018
Artículos

Presence of gender matter in degree courses : the case of the Universidad Nacional de San Juan

Andrea Benavidez
Universidad Nacional de San Juan
Valeria Gili-Diez
Universidad Nacional de San Juan
Victoria Galoviche
Universidad Nacional de San Juan
Paula García-Mavrich
Universidad Nacional de San Juan
Mariana Guerra
Universidad Nacional de San Juan
Franco Barboza-Pirán
Universidad Nacional de San Juan
Ivana Soler
Universidad Nacional de San Juan
Hernán Videla
Universidad Nacional de San Juan
Gabriela Bazán
Universidad Nacional de San Juan

Published 2018-12-01

Keywords

  • Advanced teaching,
  • Stereotype (Psychology),
  • Sociology of education,
  • Higher education,
  • Curricular development

How to Cite

Benavidez, A., Gili-Diez, V., Galoviche, V., García-Mavrich, P., Guerra, M., Barboza-Pirán, F., Soler, I., Videla, H., & Bazán, G. (2018). Presence of gender matter in degree courses : the case of the Universidad Nacional de San Juan. Entorno, 66, 102-112. https://revistas.utec.edu.sv/index.php/entorno/article/view/554

Abstract

The present work aims to account for the analysis conducted on the presence of gender matter in the different careers and courses of the Universidad Nacional de San Juan(UNSJ), (National University of San Juan), Argentina, in the period 2017-2018. An investigation on the motivators for gender topics was approached, its relation with the course matter and what students recall of it. This data collection represents an input that allows to define the nature of this issue, and to reflect on the role of higher education and the treatment of gender issued in the classrooms. The investigation arose from the social meaningfulness that the public agenda imposes on the approach of gender issues in all the scopes. The qualitative methodology is mostly applied; data has been obtained by means of semi-structured interviews of professors at Universidad Nacional de San Juan (San Juan National University) who teach gender contents in their courses.

In this case, considering the emergent appearance of academic productions dealing with relationship between higher education and gender, in this university, the incursion in this Feld constituted a real challenge. Among the findings, consideration is given to the transforming role that defines the public university in the XXIs receives some consideration. In like manner, a critical approach is directed towards the traditional factors that have configured the patriarchal matrixes culturally manifested as the method to produce and reproduce knowledge. It contributes, from the investigative work, a fertile atmosphere to ponder about feminist theory with transversal approach.

URI: http://hdl.handle.net/11298/885
DOI: http://doi.org/10.5377/entorno.v0i66.6730

Keywords: Advanced teaching; Stereotype (Psychology); Sociology of education; Higher education; Curricular development.

References

  1. Barranco D. (2003). Los estudios de las mujeres y de género en la educación superior de los países del Cono Sur presentada en el IV Encuentro de Centros y Programas de Estudios de Género y de la Mujer en Instituciones de Educación Superior de América Latina y el Caribe. Octubre de 2003, Cuernavaca, México.
  2. Faur, E. (2004). Masculinidades y desarrollo social. Las relaciones de género desde la perspectiva de los hombres. Colombia. Bogotá: Unicef. Arango Editores Ltda. ISBN: 958-27-0050-5. Recuperado el 8 de septiembre de 2013 de https://www.unicef.org/masculinidades.pdf
  3. Guerra Pérez, M. (2015). El topos de la mujer: a propósito de la subversión semiótica de la mujer, tanto en la historia argentina como en la epistemología. IV Encuentro Nacional de Jóvenes Investigadores en San Juan: abrir la ciencia al espacio público. San Juan, 2015.
  4. Gomariz, E. (1992). Los estudios de género y sus fuentes epistemológicas. En ISIS Internacional. Fin de Siglo: Género y cambio civilizatorio. Santiago: Ediciones de las Mujeres. Recuperado el 29 de julio de 2018 de https://www.ocac.cl/wp-content/uploads/2015/01/Michael-Kimmel-La-Producci%C3%B3n-Te%C3%B3rica-sobre-la-Masculinidad.pdf
  5. Millet, K. (1970). Sexual Politics. Londres: Virago. Recuperado el 20 mayo de 2015 de https://archive.org/details/KateMillettSexualPolitics
  6. Pautassi, L.C. (2011). Publicación Lecciones y Ensayos, n.o 89. La igualdad en espera: El enfoque de género. Recuperado el 28 de noviembre de 2016 de https://vdocuments.mx/la-igualdad-en-espera-el-enfoque-de-genero.html
  7. Pautassi, L.C. (2000). Igualdad de derechos y desigualdad de oportunidades: Ciudadanía, derechos sociales y género en América Latina. En Herrera, G., Las fisuras del patriarcado. Reflexiones sobre feminismo y derecho. Ecuador: Flacso. Recuperado el 24 de abril de 2013 de http://www.flacso.org.ec/docs/safispautassi.pdf
  8. Tatián, D. (2017). Variaciones sobre la autonomía. La Reforma Universitaria en disputa. Universidades, Unión de Universidades de América Latina y el Caribe Distrito Federal, Organismo Internacional. Núm. 72 pp. 5-14. ISSN: 2007-5340. Recuperado 28 de julio a partir de http://www.redalyc.org/pdf/373/37352102002.pdf
  9. Vargas Jiménez, I. (2011). Revista Electrónica Educare, vol. XV, n.o 1, Enero-Junio. Reflexiones en torno a la vinculación de la Educación y el género. pp. 137-147. Costa Rica: Universidad Nacional Heredia. Recuperado el 22 de marzo de 2018 de http://www.redalyc.org/pdf/1941/194118804011.pdf