Assessment of Online Education: The Salvadoran Higher Education Experience 2020-2022
Published 2023-12-09
Keywords
- Online education – Methodology,
- Educational technology – Methodology,
- Educational innovative – Methodology,
- Distance education,
- Teaching methods
- Teaching techniques,
- Pedagogy – El Salvador ...More
Copyright (c) 2023 Universidad Tecnológica de El Salvador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The COVID-19 pandemic generated important challenges for university education around the world by totally restricting face-to-face interaction to such an extent that the continuity of the teaching learning process at this level was only possible as long as the transition from the face-to-face study modality was oriented towards studying online. This process had to be carried out by both university professors and students without prior training in it. At least in El Salvador, the practice of blended education was the closest antecedent to the learning and evaluation process of students in an online modality. Under these new conditions, it became necessary to analyze--from the point of view of Salvadorean professors and students the most relevant experiences, opportunities and challenges in the evaluation of learning and how to address it in the online modality. during the 2020-2022 period for the development of this research, the mixed method was used, from which it was essential to administer student surveys and carry out interviews with a population of university professors comprising all of El Salvador’s higher education institutions.
Key words: Online education – Methodology, educational technology – educational innovative methodologies – methodology, distance education, teaching methods, teaching techniques, pedagogy – El Salvador
References
- Benítez, M. Y., Hernández Cabrera, B. E. y Romero Lazo, M. E. (2016). Las prácticas evaluativas y su función en el desarrollo de aprendizajes en la asignatura de lenguaje en los estudiantes de segundo ciclo de educación básica en los centros escolares públicos del distrito 12-08 del turno matutino, del municipio de San Miguel, departamento de San Miguel, en el período de febrero a agosto del año 2016. [Tesis de pregrado, Universidad de El Salvador]. https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/17234/1/50108576.pdf
- Brown, R. (noviembre, 2015). La evaluación auténtica: El uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender. Relieve, 21(2), 1-10. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.21.2.7674
- García-Aretio, L. (2002). La educación a distancia: De la teoría a la práctica. Editorial Ariel. https://www.researchgate.net/publication/235664852_La_educacion_a_distancia_De_la_teoria_a_la_practica
- Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6ª. ed.). McGraw-Hill Interamericana.
- Hernández, P. (1998). Diseñar y enseñar. Narcea ediciones.
- Herrera, O. A. y Mejías, P. (2016). Comunidad virtual de práctica para validación de competencias genéricas en ingeniería. http://sochedi2016.ufro.cl/wp-content/uploads/2016/10/SOCHEDI_2016_paper_25_VF.pdf
- Jiménez Galán, Y. I., Hernández Jaime, J. y Rodríguez Flores, E. (2021). Educación en línea y evaluación del aprendizaje: de lo presencial a lo virtual. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, (12)23, 1-20. https://mail.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/1005/3111
- Jung, I. (2010). The dimensions of e-learning quality: from the learner’s perspective. Educational technology research and development, 59(4), 445-464. https://www.researchgate.net/publication/225556783_The_dimensions_of_e-learning_quality_From_the_learner’s_perspective
- López Fernández, R., Avello Martínez, R., Palmero Urquiza, D. E., Sánchez Gálvez, S. y Quintana Álvarez, M. (diciembre, 2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Medicina Militar, (48)1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000500011&lng=es&tlng=es
- Mendoza Noyola, R. A. (2013). Evaluación del aprendizaje en línea. Revista humanidades, (5), 87-94. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/humanidades/article/view/33/33
- Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. (2021a). Procesos para la continuidad educativa en el marco de la emergencia nacional por COVID-19, dirigido a directores(as), docentes y familia, El Salvador, 2020. http://informativo.mined.gob.sv:8090/DNP/GMGC/DGC/Mediciones-de-Calidad/Investigacion-Educativa--Encuesta---Procesos-para-la-Continuidad-Educativa---19-5-21.pdf
- Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología (2021b). Pruebas diagnósticas 2021: Conociendo mis logros. Informe de resultados cognitivos de las pruebas en línea. https://www.mined.gob.sv/evaluacion/publicaciones/2021/2021%20-%20Presentaci%C3%B3n%20informe%20general%20resultados%20pruebas%20diagn%C3%B3sticas%20-%20conversatorio%20IES.pdf
- Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología (2021c). Resultados prueba AVANZO. https://www.mined.gob.sv/evaluacion/publicaciones/2021/2021%20-%20Resultados%20AVANZO%20-%20aplicacion%20ordinaria.pdf
- Mora Vargas, A. I. (Julio-diciembre, 2004). La evaluación educativa: concepto, períodos y modelos. Revista Electrónica «Actualidades Investigativas en Educación», 4(2), 1-28. https://www.redalyc.org/pdf/447/44740211.pdf?fbclid=IwAR1Uah3HvlOgqZwWs-UNIS2MlZtx9SyCkAnFFbL19ryI3mIWTgScMPdFwqs
- Mora-Vicarioli, F. (mayo, 2019). Estado del arte de la evaluación de los aprendizajes en la modalidad del e-learning desde la perspectiva de evaluar para aprender: precisiones conceptuales. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 10(1), 58 - 95. https://doi.org/10.22458/caes.v10i1.2453
- Orozco Torres, L. M. (2021). La evaluación de la calidad en las universidades virtuales y el e-learning. Universidad de Guadalajara. https://www.researchgate.net/publication/358753314_La_evaluacion_de_la_calidad_en_las_universidades_virtuales_y_el_elearning/link/621428b74be28e145ca90aae/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
- Rivas, F. A. (2010). Guía metodológica para la elaboración de investigaciones científicas. (1a ed.). Cáceres. Rivas, M. (23 de enero del 2003). Evaluar no es calificar. Periódico profesional de educación: Escuela española. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcdr4r4
- Steiman, J. (s. f.). Las prácticas de evaluación. En Más didáctica en la educación superior. (pp. 125-206.) Miño y Dávila. https://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/2013/10masCelman/Steiman-Mas%20did%C3%A1ctica-Las%20pr%C3%A1cticas%20de%20evaluaci%C3%B3n007.pdf
- Tenutto, M. A. (2000). Herramientas de evaluación en el aula. Magisterio del Río de La Plata. https://www.academia.edu/1429504/Herramientas_de_evaluaci%C3%B3n_en_el_aula