Published 2019-07-25
Keywords
- Heritage,
- Fetish,
- Latin America,
- Tourism,
- History
Copyright (c) 2019 Entorno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
This article reflects on the processes of patrimonialization witnessed in the last decades in Latin America, which have two sides. The first is related to a process of decolonization and decentralization of historical knowledge, which has meant the emergence of cultural identity regimes and the vindication of some local memories through architectures. However, in a second part, it is analyzed how these processes of patrimonialization contain a logic that includes touristification, mercantilization, fetish and the poetry of an absence.
URI:Â http://hdl.handle.net/11298/970
DOI:Â https://doi.org/10.5377/entorno.v0i67.7490
Keywords: Heritage, Fetish, Latin America, Tourism, History.
References
AmÃn, S. (1989). El eurocentrismo: critica de una ideologÃa [versión de Adobe Acrobat Reader]. Recuperado de http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/280
Azkarate, A., RuÃz de Ael, M. J., & Santana, A. (2003). El patrimonio arquitectónico. Recuperado de http://cort.as/-ICEt
Carroll, D. (1983). The alterity of discourse: form, history, and the question of the political in M. M. Bakhtin. Diacritics, (71). Recuperado de http://www.jstor.org/stable/464660
Estermann, J. (2006). FilosofÃa andina: sabidurÃa indÃgena para un mundo nuevo. La Paz, Bolivia: Instituto Superior Ecuménico Andino de TeologÃa.
Galaz-Mandakovic, D. (2011). Reivindicación del Patrimonio Tangible de Tocopilla. Recuperado de https://books.google.cl/books?id=P8e6Lw0aFWEC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_
summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Galaz-Mandakovic, D. (2014). Uyuni, capital turÃstica de Bolivia: aproximaciones antropológicas a un fenómeno visual posmoderno desbordante. TeorÃa y Praxis. (16) 147-173. Recuperado de https://www.redalyc.org/html /4561/456145102007/
Galaz Mandakovic, D. (2018). El testimonio: reflexiones sobre su valor, formas y pertinencias en las ciencias sociales. Entorno (65) 7-14. Recuperado de https://biblioteca2.utec.edu.sv/entorno/index.php/entorno/
article/view/534/542
Geertz, C. (1992). La interpretación de las culturas. Barcelona, España: Gedisa.
Godoy, M. (2014). Entre la patrimonialización y la invención de la tradición: las iglesias de Petorca, Chile (1775-1910). Revista Diálogo Andino, (45), 63-76. doi.org/10.4067/S0719-26812014000300007
González Pizarro, J. A. (2007). La inflexión histórica en la lectura patrimonial salitrera: Oficina Chacabuco. 2° Seminario Docomomo, DesafÃos del Patrimonio Moderno. Antofagasta, Chile: SecretarÃa Regional Ministerial de Obras Públicas.
Heidegger, M. (1994). La cosa. Conferencias y artÃculos (143-162) [versión de Adobe Acrobat Reader]. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/
biblioteca/16/16TUT_Heidegger_Unidad_4.pdf
López, P. (2009). The effect of othering: the historical dialectic of local and national identity among the originarios, 1950-2000. Anthropological Theory 9(2), 171-187. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/abs/
10.1177/1463499609105476
Lyotard, J. F. (1979). La condition postmoderne: rapport sur le savoir. ParÃs, Francia: Les Éditions de Minuit.
Marx, K. (1990). Capital: a critique of political economy (Vol. 1). The Process of Capitalist Production. London: Penguin Classics.
Menard, A. (2016). Cachureos, reliquias, mercancÃas, monumentos: vida y vitalidad de los fetiches en la era de la patrimonialización. Coloquio Regional: Patrimonio, bien de común o bien de mercado. Recuperado de https://bit.ly/2C2xPLi
Prats, L. (2005). Concepto y gestión del patrimonio local. Cuadernos de antropologÃa social. Cuadernos de AntropologÃa Social de la Universidad de Buenos Aires (21), 17-35. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180913910002
Verdú, J. (2012). Eurocentrismo, europeÃsmo e eurofobia. México, D. F., México: Instituto de Investigación Social.
Wajcman, G. (2001). El objeto del siglo. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Amorrortu.